Mainos

Swissairin matkustaja voi saada rahansa takaisin

Lentoyhtiö Swissairin matkaliput pyritään hyvittämään matkustajille. Lippujen korvausvelvollisuudesta ollaan kuitenkin epätietoisia, ja esimerkiksi Suomessa kuluttaja-asiamies on selvittelemässä kuluttajan oikeudellista asemaa tilanteessa, jossa matka jää toteutumatta.

Matkatoimistoalan liiton toimitusjohtajan Hannu Hämäläisen mukaan matkatoimisto ei ole velvoitettu korvaamaan asiakkaan rahanmenetyksiä lentoyhtiön konkurssitapauksessa.

-Konkurssipesä voi vaatia itselleen ne rahat, jotka on maksettu ennen konkurssin alkamista, Hämäläinen sanoo.

Pakettimatkoissa tilanne on toinen. Silloin matkatoimisto joutuu etsimään asiakkaalle korvaavan kuljetuksen.

Matkatoimistojen ja lentoyhtiöiden välistä rahaliikennettä Suomessa ja maailmalla hoitaa IATA eli Kansainvälinen ilmailujärjestö. Syyskuun lippuostojen osalta rahojen tilitys on vielä tekemättä. Niinpä IATA on jäädyttänyt tilanteen Swissairin osalta ja pyrkii näin maksamaan Swissairin lippuja takaisin.

Johtaja Kai Arvinen Suomen IATAsta uskoo, että valtaosa Swissairin lipun hankkineista saa rahansa takaisin. Hän kehottaa matkustajia ottamaan yhteyttä matkatoimistoon, joka tekee IATAlle rahojen takaisinmaksuanomuksen.

Niidenkin, jotka ovat hankkineet lipun Swissairin lennolle jo ennen syyskuuta eivätkä vieläkään ole lippua käyttäneet, kannattaa Arvisen mukaan ottaa välittömästi yhteys matkatoimistoon rahojen takaisinpalauttamiseksi.

Rahasto perusteilla

Lentoyhtiöiden konkurssit ovat niin harvinaisia, ettei maailmalla ole katsottu aiheelliseksi rakentaa systeemiä, joka korvaa asiakkaan rahat konkurssitilanteessa. Nyt IATA yhdessä matkatoimistojen etujärjestöjen kanssa suunnittelee erillistä rahastoa tähän käyttöön. Sen toteuttaminen vaatii kansallista hyväksyntää ja se voisi tulla voimaan aikaisintaan ensi vuonna. Lentoyhtiöt eivät ole asialle kovin lämmenneet, mutta alan kehno tilanne voi avittaa rahastohankkeen etenemistä.

Suomen matkatoimistoalan edustaja Hämäläinen pitää nykykäytäntöä surkeana. Konkurssitilanteessa matkustajan lippurahoja ei korvaa kukaan, jos rahat on ehditty tilittää lentoyhtiölle, sillä konkurssipesä korvaa ensisijaisesti etuoikeutetut saatavat eli palkat, verot, eläkkeet, sosiaaliturvamaksut.

Matkavakuutus ei korvaa lippukuluja lentoyhtiön konkurssin takia. Matkan peruuntumiskulut korvataan yleensä vain jos vakuutettu tai hänen lähiomaisensa äkillisesti sairastuu vakavasti tai kuolee tai jos vakuutetun Suomessa olevaan omaisuuteen on kohdistunut vahinko.

Tytäryhtiö hoitaa

Helpotusta tilanteeseen eilen ja tänään toi se, että Swissairin tytäryhtiö Crossair, joka otti joitain Swissairin lentoja hoitoonsa, hyväksyi Swissairin nimellä kirjoitetut liput. Myös Swissairin Suomen toimiston vetäjä Markku Ahteela uskoo, että harvalta jää lippurahat saamatta.

-Toiseksi, Swissair ei vielä ole konkurssissa, hän muistutti tänään.

Crossair laajentaa koko ajan toimintaansa ja vastedes se pyrkii Ahteelan mukaan ottamaan useita Swissairin tärkeimpiä lentoja hoitoonsa.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.