Mainos

Taistelu mediaherruudesta käy kuumana - selättääkö Facebook Googlen tänä vuonna?

Taistelu Internetin merkittävimmästä mediasta jatkuu vuonna 2011, kun nettijätit Facebook ja Google kehittävät uusia tapoja vetää maton toistensa jalkojen alta.

Toissapäivänä kerroimme, miten Facebook on saamansa uuden jättirahoituksen avulla noussut lähes 40 miljardin euron arvoiseksi yritykseksi.

New York Timesin mukaan Facebook on nyt arvokkaampi kuin verkkohuutokauppa eBay, tietoyhtiö Yahoo ja mediajätti Time Warner.

Facebook on käytetyin sosiaalisista verkkoympäristöistä...

Tietyllä tavalla Facebook on jo Googlen selättänytkin.

Muutama viikko sitten Reuters kertoi Facebookin nousseen käytetyimmäksi verkkosivustoksi. Kyseessä on kuitenkin tilastoharha, jossa ei lasketa mukaan esimerkiksi Googlen omistaman YouTube-videopalvelun kävijämääriä.

Facebook oli kuitenkin jo toista vuotta peräkkäin käytetyin hakusana googlettaessa, it-sivusto Mashable kertoo. Kymmenen käytetyimmän hakutermin joukossa oli muitakin Facebook-johdannaisia termejä, kuten "Facebook login".

Facebookin etu Googleen verrattuna on rekisteröityminen omalla nimellä. Monet verkkosivustot ovatkin optimoineet palvelunsa niin, että uuteen palveluun voi kirjautua jo olemassa olevilla FB-tunnuksilla. Uutiskanava CNN kertoo, että verkkokirjautumisista lähes puolet tehdään Facebook-tunnuksilla, kun taas Google-tilin tunnuksilla kirjaudutaan alle viidennekseen verkkopalveluista.

Kovasta yrityksestä huolimatta Google ei ole kyennyt luomaan vastinetta Facebookin sosiaaliselle yhteisölle. Viime vuonna julkaistu Buzz-työkalu ei saanut Gmailin käyttäjiä innostumaan. Tänä vuonna Google tuo verkkoon uuden, paljon etukäteen kohkatun sosiaalisen median työkalun.

Palvelun luonne ja jopa nimi ovat kuitenkin edelleen hämärän peitossa, teknologiasivusto TechCrunch kertoo. Palvelu on kuitenkin CNN:n mukaan mitä todennäköisimmin nykyisiin tuotteisiin integroituva sosiaalinen liitännäinen.

Merkittävin ase sosiaalisen median herruudesta olisi Twitter-mikroblogipalvelun ostamisesta, mistä on huhuttu jo kuukausia.

...Mutta Google onkin vahvimmillaan toisaalla

Hakujätin suurin vahvuus on tietenkin sen hakukone. Googlen asemaa maailman suosituimpana hakukoneena voidaan tuskin merkittävästi horjuttaa tulevana vuonna.

Mutta siinä, missä Google tutkii jälleen sosiaalista mediaa, saattaa Facebook tulevana vuonna tutkia hakukoneympäristöä. Keräämällä tietoa 500 miljoonasta käyttäjästään Facebookilla olisi mahdollisuus rakentaa käyttäjän mukaan personoitu hakukone - tai jopa tarjota käyttäjälle suositeltua sisältöä ilman erillistä hakuohjelmaa.

Toisena Googlen valttikorttina on YouTube, joka on maailman tunnetuin verkkovideopalvelu.

Taloudellisesti ehdottomasti merkittävimmäksi voitokseen Google voi nostaa sen kautta myytävän mainonnan. Google onkin edelleen Facebookia tuottoisampi yritys.

Hakutulosten ja sähköpostien yhteydessä näkyvät mainokset ovat Facebookin mainoksia tehokkaampia, koska ne nähdään käyttäjän hakemassa asiayhteydessä.

Käyttäjälle mainostetaan siis hakuun liittyvää tuotetta. Facebookin mahdolliset automaattiset hakutulokset ja mainokset pohjaavat loppupeleissä käyttäjän omasta itsestään palvelulle ilmoittamaan tietoon.

Mitä siis tapahtuu vuonna 2011?

Vuonna 2010 Facebookin onnistui haastaa Googlen herruus Internetin suosituimpana työkaluna.

Entisestään kohentuneen taloustilanteensa turvin Facebookin odotetetaan tänä vuonna kasvattavan niin työntekijöiden määrää kuin tarjoamaansa palvelua. Facebookin uskotaan kulkevan Googlen ja Microsoftin jalanjäljissä yhden palvelun tarjoajasta kokonaiseksi tuoteperheeksi.

Näyttää siis siltä, että seuraavan vuoden aikana verkkojätit kehittävät palvelujaan ristiin - Facebook korostaa mainontaa ja hakuja, Google sosiaalisia sovelluksiaan. Toistensa valta-asemia näillä alueilla yritykset kuitenkaan tuskin merkittävästi horjuttavat.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.