Mainos

Tumma Marsalkka -olut pomppasi suosioon elokuvakohun ansiosta

Kun media ja nähtävästi raivostunut kansa kohisivat Ylen Mannerheim-elokuvaprojektista, oli Saimaan rannalla Lappeenrannassa aihetta juhlaan.

Koko Suomen hupiveikot nimittäin ilmaantuivat ystävien illanistujaisiin tai pubin pöytään kourassaan pullo Tumma Marsalkka -nimistä olutta.

Ystäville sitten leukailtiin omasta liberaaliudesta, kun kerran juomaksi kelpuutetaan mieluusti Tumma Marsalkka. Kenties Tummaa Marsalkkaa pidettiin jopa Vaaleaa parempana!

Tummaa Marsalkkaa valmistaa Saimaan Juomatehdas -niminen panimo, joka sai tuotteelleen Ylen elokuvasta ilmaista mainosta. Kohu nosti Tumman Marsalkan myyntiä selvästi.

Saimaan Juomatehtaan mukaan Tummaa Marsalkkaa myytiin viikoilla 34–36 peräti 39 % enemmän, kuin edeltävillä viikoilla 31–33. Yle julkisti elokuvahankkeensa toden teolla elokuun puolivälissä viikolla 33.

– Yleensä oluen myynti laskee selvästi syksyn tullessa, mutta elokuvakohun ansiosta myyntiluvut päinvastoin nousivatkin selvästi, kertoo Saimaan Juomatehtaan kehitysjohtaja Jussi Laukkanen.

Tumman Marsalkan lisäksi myös Vaalean Marsalkan myynti petrasi, tosin vain 13 %. Marsalkan luomuvehnäistä versiota taas myytiin viikoilla 34–36 vertailuajankohtaan nähden viisi prosenttia enemmän.

Luotettavaa vertailua edellisvuoteen ei voi tehdä, sillä Saimaan Juomatehtaan nykyinen Marsalkka-tuoteperhe on ollut markkinoilla vasta reilun vuoden. Tuotteiden tunnettavuus on sillä aikaa lisääntynyt koko ajan, joten myyntiluvuista ei saa pitkältä aikaväliltä vertailukelpoisia. Lämpimämpiin kesäviikkoihin nähden vertailu on sen sijaan järkevää.

Panimo otti menestyksen rauhallisesti

Saimaan rannalla Tumman Marsalkan menestys otettiin rauhallisesti.

– Emme lähteneet asialla kovin reilusti ratsastamaan. Kun mediakohu alkoi, ostimme Facebookilta yhden 300 euron hintaisen mainoksen, joka lähti kiertämään sosiaalisessa mediassa vitsinä. Sitä katsottiin tietojen mukaan 500 000 kertaa, Laukkanen kertoo.

Laukkasen mukaan elokuvasta noussut mediamylläkkä nosti selvästi tuotteiden tunnettavuutta, mutta myyntiluvut eivät kuitenkaan nousseet sellaisiksi, ettei tuotanto olisi pysynyt perässä.

– On meillä ollut jo pidemmän aikaa tuotannon nostopaineita, mutta ne eivät ole johtuneet tästä Mannerheim-elokuvasta.

Saimaan Juomatehdas on kuitenkin nousu-uralla, sillä ensi keväänä yritys saa uuden panimon Mikkeliin, minkä myötä tuotantokapasiteetti kasvaa.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.