Mainos

Tutkimus: Nokian brändiarvo lähes kaksinkertaistui vuodessa – "Suomi on kohta banaanivaltio"

Nokian brändin arvo on lähes kaksinkertaistunut vuoden aikana, selviää konsulttiyhtiö BrandWorxxin bränditutkimuksesta, jossa selvitetään vuosittain Helsingin pörssin suomalaisyritysten brändien rahallista arvoa. 

Nokian nousi brändiarvoltaan suurimmaksi suomalaisyritykseksi, kun sen brändiarvo kasvoi vuodessa yli 4 miljardia lähes 9 miljardiin euroon.

Kärkikolmikossa ovat samat yritykset kuin vuosi sitten, mutta järjestys vaihtui. Nokia kiilasi ykköseksi ohi viime vuoden voittajan Telia Companyn, jonka brändiarvo putosi 5,7 miljardiin. Viime vuoden kakkonen Nordea jäi nyt kolmanneksi 4,8 miljardilla.

BrandWorxxin seniorikonsultti Perttu Pöyhönen arvioi, että Nokian brändin vahvistumisen tärkein tekijä oli Alcatel-Lucentin osto, minkä ansiosta Nokian liikevaihto lähes kaksinkertaistui ja tulevaisuuden liikevaihtonäkymät kasvoivat merkittävästi. Lisäksi Nokian brändi on edelleen maailmanlaajuisesti vahva. 

Tutkimuksen kärkikymmeniköstä löytyivät lisäksi Kone, Nokian Renkaat, Elisa, Wärtsilä, Orion, Fortum ja Amer Sports.

Bränditutkimuksen pitkän ajan merkittävimpiä nousijoita on uusiutuviin polttonesteisiin satsannut Neste, joka on noussut sijalle 17. Pahin putoaja on puolestaan sijalle 31 vajonnut Stockmann. 

"Suomi on kohta banaanivaltio"

Tutkimus maalaa masentavan kuvan suomalaisyritysten brändeistä, kun tulosten mukaan yli kolme neljäsosaa pörssilistatuista yhtiöistä on keskinkertaisia tai heikkoja brändejä. Vahvoja brändejä on runsas viidesosa. 

BrandWorxxin toimitusjohtajan Jari Taipaleen mielestä Suomessa ei ymmärretä brändin arvon suoraa yhteyttä yrityksen menestykseen. Hän pitää brändiymmärryksen puutetta kansallisena ongelmana. Taipale sanoo, että suomalaisia brändejä on hävinnyt globaalissa kilpailussa ja jos suunta ei muutu, häviää jatkossakin. 

– Jos ei muutosta tule, Suomi on kohta banaanivaltio, jossa ei kasva edes banaaneja, Taipale toteaa. 

Avainasemassa ongelman ratkaisemiseksi on Taipaleen mielestä tuotantolähtöisyyden kääntäminen asiakaskokemuslähtöisyydeksi.

Huhtikuussa Nokian kerrottiin vähentävän 1300 työpaikkaa Suomesta:

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.