Mainos

Tutkimus: Surffailu älypuhelimella yllättävän kömpelöä

Tuoreen tutkimuksen mukaan verkkopalveluiden käyttö suurella näytöllä varustetuilla kosketuspuhelimilla on yllättävän hankalaa. hankalaa. Tutkimusyhtiö Adagen Suomessa tekemän käyttäjätutkimuksen mukaan helppokäyttöisiksi mainostetut kosketuspuhelimet ja -laitteet vaikeuttavat usein verkkopalveluiden käyttöä jopa entisestään.

- Linkkien klikkailu on kosketusnäyttölaitteilla yllättävän kömpelöä. Näyttö on sen verran pieni, että verkkosivusta näkyy kerralla vain osa. Pienen ja tiheän tekstin seasta on lähes mahdotonta osua oikeaan pisteeseen paksulla peukalonpäällä. Väärät siirtymiset ärsyttävät pahimmillaan niin paljon, että selailu lopetetaan, Adagen tutkimusjohtaja Raino Vastamäki sanoo.

Ogelma koskee myös perinteisillä navigaatiopainikkeilla varustettuja laitteita.

Mobiililaitteille suunnitellut verkkosivustot eivät usein tavoita kohderyhmäänsä, sillä monet sivut eivät tunnista selauslaitetta eivätkä siten osaa ohjata käyttäjää automaattisesti oikeaan osoitteeseen. Linkki mobiilisivulle on usein sijoitettu sellaiseen kohtaan sivustoa, että sitä on vaikea löytää.

Älypuhelimien käyttö lisääntyy kovaa tahtia

Verkkopalveluita käytetään yhä useammin erilaisilla mobiililaitteilla ja kosketusnäytöllä varustetuilla älypuhelimilla. International Data Corporation arvioi, että muutaman vuoden kuluttua yli miljardi ihmistä selaa internetiä mobiililaitteella. Viestintäviraston mukaan jopa 11 % suomalaisista käytti internetiä puhelimellaan viime vuonna, käytön ennustetaan nousevan merkittävästi lähivuosina.

- Erillisten mobiilikäyttöliittymien kehittäminen on usein erittäin suositeltavaa. Mutta sitäkin tärkeämpää on, että tavalliset verkkosivut olisivat käytettävissä myös mobiililaitteilla. Tässä olisikin suomalaisyrityksille nyt helppo näytön paikka: suunnitellaan ja rakennetaan yrityksen verkkosivut ja palvelut sellaisiksi, että ne ovat aidosti käytettävissä niin tietokoneilla kuin mobiililaitteillakin", Vastamäki jatkaa.

Adage tutki mobiili-internetin ja kosketusnäyttölaitteiden käyttöä viime kesänä. Tavoitteena oli selvittää, miten kosketusnäyttö vaikuttaa verkkosivustojen selailukokemukseen. Lisäksi tutkittiin onko näyttöjen koolla väliä sekä kuinka kosketusnäyttöjen haasteet käytettävyydessä tulisi huomioida web-suunnittelussa.

Tutkimukseen osallistui 23 mobiiliverkkopalveluiden käyttäjää, jotka käyttivät seitsemää erilaista verkkosivua yhteensä yhdeksällä eri laitteella. Testattuihin laitteisiin lukeutuivat Applen iPhone ja iPad, Nokian N900, N97, 5800, 5230, 5530 ja E71 sekä Googlen Nexus One.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.