Mainos

Uudet kimppadiilit houkuttavat ja koukuttavat

Uudenlaisen "diileihin" perustuvan nettiostamisen suosio on kovassa kasvussa Suomessa.

Näin ryhmäostot toimivat:

- Kimppadiilissä yritys ottaa joko itse yhteyttä ryhmäostossivustoon, tai sivusto tarjoaa yrittäjälle paikan mainostaa tuotetta tai palvelua.

- Suuren alennuksen sisältävä "päivän diili" julkaistaan ryhmäostoksia välittävällä sivustolla ja lähetetään sivuston käyttäjille sähköpostilla.

- Kuluttaja päättää ostaa diilin. Hän maksaa sen suoraan ryhmäostossivuston nettisivujen kautta verkkopankissa tai luottokortilla.

- Joillakin sivustoilla diilin toteutumiseen tarvitaan tietty määrä ostajia. Joissakin riittää yksikin ostaja. Kaupan voi yleensä myös perua tietyn ajan sisällä.

- Kuluttaja saa varmennuksen ostoksesta sähköpostiinsa ja marssii yrittäjän luo.

- Printattu lahjakortti, koodi tai vastaava todistaa, että kuluttaja on maksanut palvelusta tai tuotteesta.

- Kuluttaja ja yrittäjä sopivat palvelun käyttämisestä tai tuotteen luovuttamisesta.

- Ryhmäostossivusto maksaa myyntitulot yrittäjälle ja ottaa itselleen osan tuloista komissiomaksuina.

Alalle on tullut lähiaikoina useita uusia yrittäjiä, ja kuluttajat ostavat halpoja diilejä kiihtyvää tahtia.

Ryhmäostoissa kuluttajalle tarjotaan netissä palveluihin tai tuotteisiin lahjakortteja roimilla alennuksilla, joita myydään yleensä yhden päivän ajan. Tuotteiden myyjät saavat tarjouksia välittävien sivustojen kautta uusia maksavia asiakkaita ja kuluttaja saa tuotteen erittäin halvalla - yleensä jopa alle puoleen hintaan. Itse kimppaostossivustot saavat osan jokaisen myydyn tuotteen hinnasta.

Alan suurimmalla toimijalla Citydealilla on omien arvioidensa mukaan jo jopa 400 000 käyttäjää Suomessa. Uusia tulee 10 000 joka viikko.

Ryhmäostamisen markkinoille ovat lyhyen ajan sisällä lähteneet myös suuret mediatalot. MTV3 aloitti tässä kuussa Kimppadiili-palvelun ja Sanoma osti alkuvuodesta Offerium-verkkopalvelun. Sanoman mukaan niin sanottu sähköinen tarjouskuponkiliiketoiminta on yksi nopeimmin kasvavista internet-liiketoiminnan muodoista.

(MTV3 - STT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.