Mainos

Britanniassa ajetaan pienessä hönössä – rattijuopumusrajat vaihtelevat EU:ssa

Euroopan unionissa on vielä maita, joissa on rattijuopumusrajana 0,8 promillea.

Suomessakin käytössä oleva 0,5 promillea on yleisin rattijuopumusraja. Nuorille kuljettajille ja ammattikuskeille on monessa maassa käytössä nollatoleranssi tai 0,2 promillen raja.

Eurooppalaisen Tispol-liikennepoliisiverkoston johtaja, poliisitarkastaja Pasi Kemppainen Poliisihallituksesta, toivoo rattijuopumusrajojen laskevan.

"Siihen on aika vaikea puuttua, kun se tuntuu olevan joskus tämmöinen ikimuistoinen nautintaoikeus myös tähän pienessä hönössä ajelemiseen. Vähän comme ci comme ça." – Poliisitarkastaja Pasi Kemppainen

– Jos katsotaan viimeistä kymmentä vuotta taaksepäin, aika monessa maassa oli vielä tuo sinänsä pöyristyttävä 0,8 promillea, kun 0,5:kin on jo ihan selkeästi sellainen raja, joka vaikuttaa ajokykyyn.

Viime vuosina Italia ja Irlanti ovat alentaneet rattijuopumusrajojaan 0,8:sta 0,5:een. 0,8 promillen raja on voimassa EU-maista enää Isossa-Britanniassa ja Maltalla. Tsekissä ja Unkarissa sitä vastoin on käytössä nollaraja.

– Ehkä se liittyy kulttuuriperintöön, että alkoholi on aina liittynyt elämiseen ja olemiseen vahvasti. Sen muuttaminen siten, että Englannissakin, jossa pubikulttuuri on hyvin voimissaan ja sieltä (pubista) pitää päästä kotiin kuitenkin, niin poliitikot eivät ole olleet halukkaita lähteä sitä muuttamaan, Kemppainen arvioi.

Korkea promilleraja voi hänen mukaansa olla saavutettu etu.

– On annettu joskus niin sanotusti ajaa pienessä maistissa tai vähän isommassakin. Siihen on aika vaikea puuttua, kun se tuntuu olevan joskus tämmöinen ikimuistoinen nautintaoikeus myös tähän pienessä hönössä ajelemiseen. Vähän comme ci comme ça, veistelee Kemppainen.

Poliisitarkastaja uskoo, että perinne on murtumassa jopa Isossa-Britanniassa jollain aikavälillä, koska muu Eurooppa näyttää mallia.

Ei yhtään olutta alle

Kemppainen itse ei usko täydelliseen nollatoleranssiin.

– Tiedemiehet ja -naiset sanovat, että jopa ihmisen oma elimistö pystyy tuottamaan alkoholia, vaikka sitä ei olisi käytettykään.

Tämä on yhtenä syynä sille, että monessa maassa on käytössä 0,2 promillen raja, esimerkiksi pohjoismaissa Ruotsissa ja Norjassa.

– Käytännössä se kyllä melkein tarkoittaa, ettei parane ottaa yhtäkään keskiolutta siihen alle, ennen kuin lähtee autoilemaan. Tai sitten pitää jättää aikaa ennen kuin lähtee. Uskoisin, että se on taso, johon jollain aikavälillä voitaisiin päästä.

Rajan lasku tehokasta

Euroopan unionin liikenneturvallisuuden toimintaohjelmissa on selkeitä vaatimuksia jäsenmaille: liikennekuolemien määrät pitää puolittaa ja vakavasti loukkaantuneiden määriä vähentää 40 prosentilla.

– Aika monissa maissa helppo keino on ollut puuttua promillerajaan. Vuoteen 2020 mennessä pitää taas puolittaa kuolleiden määrä 15 500:aan vuoteen 2010 nähden EU:n tieliikenteessä. Tämä pakottaa jäsenmaita miettimään, miten tähän päästään, Kemppainen toteaa.

– Uskon, että monissa jäsenmaissa on katsottu naapureihin, miten siellä on toimittu. Kun on havaittu, että jokin keino toimii, se otetaan käyttöön. 

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.