Mainos

Fukushimassa suuroperaatio - tästä on kysymys

Japanissa Fukushimassa on aloitettu polttoainesauvojen siirtäminen vaurioituneen reaktorin varastoaltaasta toiseen varastoaltaaseen.

Ydinvoimayhtiö Tepcon mukaan operaatiossa siirretään yli 1 500 polttoainesauvanippua.

Säteilyturvakeskuksen ryhmäpäällikkö Keijo Valtosen mukaan kyse varotoimenpiteestä.

– Operaation taustalla on pelko uudesta saman kokoisesta maanjäristyksestä, jolloin tämä jo lievästi vaurioitunut rakennus saattaisi sortua. 

Nyt siirrettävät polttoainesauvat ovat Fukushiman nelosreaktorin sauvoja, jotka olivat onnettomuuden sattuessa huoltoseisokissa ja siirrettyinä pois reaktorista polttoainealtaaseen. 

Ydinvoimalan 1-, 2- ja kolmosyksiköissä ollut polttoaine pääsi sulamaan onnettomuudessa ja on edelleen suojarakennuksen sisällä. 

Siirtäminen kestää vuoden

Polttoainesauvojen siirtämisen on suunniteltu kestävän yli vuoden. Valtonen selittää pitkää aikaa sillä, että osa polttoainesauvoista voi olla vaurioituneita.

– Vaurioituneita sauvoja pitää käsitellä eri tavalla kuin ehjiä. Siellä on omia erillisiä, täysin hermeettisiä säiliöitä, joihin vaurioitunut polttoaine laitetaan ja ne siirretään erikseen ulos. Se on kohtuullisen hidasta hommaa. Vaatii huolellisuutta ja tarkkaavaisuutta, ettei polttoainetabletit pääse liikkeelle, Valtonen selittää.

Mikä on polttoainesauva?

Fukushima-uutisoinnissa vilahtaa termejä, jotka kuulostavat tutuilta, mutta jotka eivät kuitenkaan ole selviä asiaan vihkiytymättömille. Polttoainesauva on niistä yksi.

Ydinvoimalan polttoainetta ovat uraanioksiditabletit.

– Ne ovat halkaisijaltaan sentin kokoisia ja sylinterin muotoisia, noin 1,5 cm korkeita keraamisia kapseleita, Valtonen kertoo.

Uraanioksiditabletit on laitettu metalliputkeen, jota kutsutaan polttoainesauvaksi.

– Sauvat ovat hermeettisiä eli niistä ei pääse mitään ulos eikä sisään. Niiden päät on tulpattu ja ne ovat täysin ilmatiiviitä, Valtonen jatkaa.

Polttoainesauvat on laitettu nippuun niin, että yhdessä nipussa on noin 100 sauvaa. 

Valtosen mukaan polttoainesauvat siirretään polttoainealtaasta nippu kerrallaan ja pakataan niitä varten tehtyyn kuljetussäiliöön. 

"Operaatioon ei liity suurta mystiikkaa"

Valtonen korostaa, ettei operaatioon liity suurta mystiikkaa. Polttoainesauvojen siirtäminen on pääpiirteissään normaali toimenpide. 

– Se poikkeaa normaalista siirrosta vain siinä, että siellä saattaa olla vaurioituneita sauvoja. Mutta kyllä normaalissakin reaktorin käytössä voi polttoaine vaurioitua eli Fukushimassa pitäisi olla menetelmät ja laitteistot vaurioituneen polttoaineen käsittelyyn. 

Fukushiman ydinvoimala vaurioitui Japanin historian suurimmassa maanjäristyksessä ja sitä seuranneessa tsunamissa maaliskuussa 2011.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.