Mainos

"Ginimuulit" pelastivat Slush-tapahtuman New Yorkissa – huippuginin tarjoilu oli tyssätä erikoiseen ongelmaan

Suomalainen kasvuyritystapahtuma Slush on laajentanut maailmanvalloitustaan järjestämällä New Yorkissa ensimmäisen Pohjoismaiden yhteisen kasvuyritystapahtuman.

Manhattanin Skandinavia-talolle kutsuttiin pari sataa newyorkilaista yritysmaailman ja median edustajaa, ja vieraille luvattiin tarjoilla maailman parhaaksi valittua suomalaista gin tonicia. Kaikki ei mennyt kuitenkaan aivan kuten piti.

Slushin yhteistyöstä vastaava Ghita Wallin nostaa lattialta tyhjän Napue-ginipullon ja kysyy vierustoverilta.

– Missä meillä on lisää? Ei kai gini voi olla loppu?

Maistelijoiden mielestä "neulaset ja marjat" peittävät itse ginin maun.

Yrityskumppani löytää läheisestä muovipussista täysiä pulloja ja Wallinia naurattaa. Suomalaisen palkitun ginin ja Slushin yhteinen amerikanvalloitus ei ole nimittäin sujunut ihan mutkitta. Vain muutama päivä ennen New Yorkin lentoa Wallinille selvisi, ettei väkevää alkoholia saakaan tuoda paljoa Atlantin toiselle puolelle.

– Se tuli minulle yllätyksenä, ettei näin vahvaa saa tuoda kuin litran kerrallaan! Eikä valmistajalla, suomalaisella Kyrö Distillery Companylla, ole tänne vielä mitään kuljetuksia, Wallin nauraa.

Wallin ei kuitenkaan häkeltynyt, vaan otti puhelimen käteen.

– Käytännössä tarvitsimme ginimuuleja tuomaan pullot maahan. Soitin koko kasvuyritysyhteisöllemme, ja pulloja pakattiin eri New Yorkiin tulijoiden matkalaukkuihin kymmenen kappaletta. Vain yksi meni rikki, Wallin kertoo.

Kasvuyrityksistä oppimaan tullut, finanssialalla New Yorkissa työskentelevä Michael, pitää kädessään Napue & Tonicia ja nyökyttää päätään.

– Onhan tämä hyvää. En osaa tosin sanoa, onko itse gini maailman parasta, sillä nämä neulaset ja marjat peittävät makua, Michael sanoo.

Neulaset tarkoittavat tässä tapauksessa rosmariinia.

Ginissä ja tapahtumassa tuoksui Skandinavia

Pohjoismaisten kasvuyrityksien tapaaminen New Yorkissa ei ollut kuitenkaan pelkkää giniä, rosmariinia ja marjoja. Slush päätti kutsua muut Pohjoismaat mukaan, sillä kasvuyritystapahtuma haluaa vahvistaa nimenomaan pohjoismaista yhteistyötä. New Yorkin kokoontuminen oli ensimmäinen Pohjoismaiden yhteinen start up –tapahtuma.

– Me pyydettiin jokaisesta Pohjoismaasta vähintään yksi kasvuyritys. Sen jälkeen kaikki start upit saivat valita kaksi yhteistyökumppania.

Kasvuyritysten ohjelmistoon kuului tiistaina muun muassa New Yorkin pörssin Nasdaqin pörssikellojen soittaminen ja mikä tärkeintä – verkostoituminen.

Suomen talouden alakuloisessa vireessä Wallin lisäisi juuri pohjoismaista yhteistyötä.

– Tällaiset New Yorkin yhteiset verkostoitumistapahtumat ovat ehdottoman tärkeitä. Erityisesti on tärkeää puhua meistä Pohjoismaista yhtenäisenä alueena.

Slush-kasvuyritystapahtuma järjestetään marraskuussa jälleen Helsingissä. Paikalle odotetaan arviolta 15 000 yritystä.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.