Mainos

Hupsista, olivatko ne tuumia? Noloja mittausvirheitä maailmalta

Ranskassa koettiin viime viikolla jokseenkin nolostuttavia hetkiä, kun kävi ilmi, että kallis junatilaus oli mennyt pahasti pieleen. Valtion omistama junayhtiö SNCF tilasi 200 uutta junaa vain huomatakseen, että ne ovat liian leveitä mahtuakseen sadoille Ranskan vanhemmille asemille. Vanhojen laitureiden rakentaminen uusille junille tulee maksamaan arviolta kymmeniä miljoonia euroja.

Mutta on kalliita ja noloja laskuvirheitä tehty maailmassa aiemminkin. BBC listasi kymmenen suurta laskuvirhettä historiassa, joista osa osoittautui kohtalokkaiksi.

1998: Väärät mitat - Marsin sääluotaimen tuho

Nasa halusi saada tietoa Marsin ilmastosta ja lähetti vuonna 1998 matkaan Mars Orbiter-kiertolaisen. Luotain kuitenkin yllättäen tuhoutui mennessään liian lähelle Marsia.  Syynä katastrofiin oli se, että Nasan ryhmä oli käyttänyt virheellisesti metrijärjestelmää - laitevalmistaja puolestaan brittiläisiä mittoja.

1628: Vasa-sotalaivan nolo uppoaminen

Vuonna 1628 Tukholman satamaan kerääntynyt väkijoukko seurasi kauhulla, kuinka Euroopan mahtavimmaksi kuvailtu Vasa-sotalaiva upposi neitsytmatkallaan. 64 pronssisella tykillä varustettu sota-alus ehti purjehtia alle 500 metriä ennen kuin tuulenpuuska kaatoi aluksen ja se upposi meren syvyyksiin. Vuonna 1961 tutkijat totesivat, että laiva oli rakennettu epäsymmetrisesti ja sen painopiste oli aivan liian ylhäällä. Tämä puolestaan johtui arkeologien mukaan ainakin osoittain siitä, että laivaa rakentaneilla miehillä oli käytössään toisistaan poikkeavia mittausvälineitä.

1983: Gimli Glider: Polttoaine loppui taivaalla

Vuonna 1983 Montrealista Edmontoniin matkanneen Air Canadan matkustajakoneesta loppui yllättäen yläilmoissa polttoaine. Kyseessä oli ensimmäinen kanadalaiskone, jossa polttoainemäärä ilmoitettiin paunan sijaan kilogrammoissa.  Polttoainemittari oli kuitenkin kyseisellä lennolla epäkunnossa, joten lentäjät tekivät manuaaliset laskelmat siitä, kuinka paljon polttoainetta oli tankattu koneen välilaskuasemalla.  Erehdyksissään lentäjä tekivät muunnoksen litroista paunoihin - oikea muunnos olisi ollut litroista kilogrammoihin. Tämä johti siihen, että koneessa oli vain puolet siitä polttoainemäärästä, mitä lentäjät luulivat. Kapteeni onnistui kuitenkin laskeutumaan turvallisesti Gimlin lentokentälle. Tapahtuma muistetaan nimellä Gimli Glider (suom. Gimlin purjekone).

1990: Hiuksenhieno hiontavirhe Hubblessa

Hubble-teleskooppia on pidetty yhtenä Nasan mittavimmista tieteellisistä hankkeista ja se onkin pystynyt tuottamaan vuosien kuluessa valtavan määrän tietoa ja kuvia avaruudesta. Kaikki ei kuitenkaan mennyt alussa ihan niin kuin oli suunniteltu. Hubble lähetettiin maapallon kiertoradalle avaruussukkula Discoverylla vuonna 1990. Maailma odotti innolla ennennäkemättömän tarkkoja kuvia avaruudesta ja pettymys olikin valtava, kun Hubblen välittämät kuvat olivat sameita ja epäselviä. Syynä tähän oli se, että teleskoopin peili oli hiottu väärin - se oli liian litteä. Hiontavirhe oli minimaalisen pieni - vain 2, 2 mikronia eli viidestoista osa ihmisen hiuskarvasta - mutta se uhkasi koko projektia. Vuonna 1993 peili saatiin korjattua ja maailma on saanut tämän jälkeen äärimmäisen tarkkoja kuvia avaruudesta.

1857: Big Ben ja tuplaepäonnistuminen

Britannian parlamenttitalon kellotorni Big Benin historia on täynnä epäonnistumisia. Big Benin suurella vaivalla tehty riippukello murtui testausvaiheessa 1857. Kellon metalli sulatettiin ja kaksi vuotta myöhemmin torniin vinssattiin kovalla työllä upouusi kello. Riippukello ehti toimia nelisen kuukautta ennen kun se murtui uudelleen.  Syyksi on arveltu, että kellon vasara oli liian painava ja kello itsessään oli tehty liian hauraasta metalliseoksesta. Tällä kertaa päätettiin, ettei kelloa tuotaisi enää takaisin alas.  Sitä kierrettiin neljänneskierros, jotta painava vasara ei osuisi enää murtumakohtaan. Lisäksi vasara korvattiin kevyemmällä. Murtumakohta on yhä nähtävissä ja kuultavissa Big Benissä.

1983: Black Sabbathin Stonehenge-painajainen 

Vuonna 1984 ilmestyneessä This Is Spinal Tap -elokuvassa kuvitteellinen rockbändi tilasi keikkalavalleen kopion historiallisesta Stonehenge-kivipaasista. Joku kirjoitti kuitenkin kiireessä nenäliinaan Stonehenge-kopion mitat virheellisesti: 5-metriä korkeaksi tarkoitetusta kivipaadesta tuli reilut 45 senttimetriä korkea. Elokuvan käsikirjoitus pohjautunee Black Sabbath -yhtyeen Born Again -kiertueella vuonna 1983 sattuneeseen samantyyppiseen mokaan. Bändin lavalleen tilaama Stonehenge-kopio oli niin valtava, ettei se mahtunut lavalle. Tarina kertoo, että myös tässä tapauksessa metrijärjestelmä ja brittiläiset mitta olivat menneet iloisesti sekaisin.

2003: Laufenburg-silta: Kuka laski väärin?

Maanpinnan korkeuden mittaaminen merenpinnasta vaihtelee maittain. Esimerkiksi Suomessa kohteiden korkeus merenpinnasta perustuu vuoden 1960 keskimääräiseen merenpinnan korkeuteen Helsingissä. Näin ollen esimerkiksi Jyväskylän maanpinnan korkeus on mitattu Suomenlahdesta.

Saksalaisesta Laufenburgin kaupungista ryhdyttiin rakentamaan siltaa Sveitsin puolelle vuonna 2003.

Siltaa rakennettiin molemmista maista. Kun palaset oli tarkoitus yhdistää toisiinsa keskellä vesirajaa, kävikin ilmi, että Saksan-puolen silta on 54 senttimetriä korkeammalla kuin Sveitsin puolelta rakennettu. Rakentajat kyllä tiesivät, että eri maissa maanpinnan korkeus mitataan eri tavalla ja että Sveitsissä ja Saksassa tuo ero oli 27 senttimetriä. Tuntemattomasta syystä joku teki käänteisen laskuvirheen ja kaksinkertaisti virheen sen sijaan että ero olisi eliminoitu. Lopulta silta saatiin valmiiksi kun sitä tiettävästi madallettiin Saksan puolelta. 

1910-1912: Scott laski kalorit väärin

Kuuluisa tutkimusmatkailija Robert Falcon Scott teki kohtalokkaan virheen laskiessaan, kuinka paljon ruokaa hänen retkikuntansa tarvitsisi Etelämantereen tutkimusretkelle. Scott laski, että kaksi vuotta kestävällä retkellä (1910-1912) kullekin miehelle riittäisi päivittäin ruoka-annos, joka vastaa 4500 kaloria. Pieleen menivät laskelmat, sillä niissä ei otettu huomioon sitä, kuinka paljon energiaa miehiltä kului raskaiden kelkkojen vetämiseen niinkin korkealla merenpinnasta. Asiantuntijat ovat laskeneet, että miehet saivat 3000 kaloria vähemmän päivässä kuin mitä he olisivat tarvinneet. Jos tutkimusmatka olisi onnistunut, olisi kukin mies menettänyt ruumiinpainostaan keskimäärin 25 kiloa perille päästyään. Nykytiedon valossa epäilläänkin, että Scott retkikuntineen menehtyi aliravitsemukseen.

2014: Norjalaisurheilijat bongasivat Sotshi-mokan

Norjalaiset ampumahiihtäjät huomasivat päivää ennen Sotshin talviolympialaisten alkamista, että jokin mättää 2,5 kilometrin ampumahiihtoradalla. Tämä kävi ilmi, kun hiihtäjät kellottivat lähestulkoon samoja aikoja 2,5 kilometrillä ja kahden kilometrin lenkillä. Kävikin ilmi, että rata oli 40 metriä liian lyhyt: 7,5 kilometrin matka olikin oikeasti 7,4 kilometriä pitkä ja 12,5 kilometrin matka 12, 3 kilometriä.

Virhe huomattiin onneksi ajoissa, ja latu pidennettiin kiireessä vastaamaan virallisia ampumahiihtomatkojen pituuksia.

2000: Uhka joukkopaniikista Millennium-sillalla

Lontoossa päätettiin juhlistaa uuden vuosituhannen alkua mahtavalla Millennium-sillalla. 350 metriä pitkä siltä avattiin yleisölle kesäkuussa 2000. Silta jouduttiin kuitenkin sulkemaan pikapuolin, kun huomattiin, että sen kevyt rakenne oli aivan liian herkkä tärinälle ja tuulelle. Syntyi aiheellinen pelko siitä, että värähtely saattaisi aiheuttaa joukkopaniikin sillalla ruuhkatilanteissa. Korjaustöiden valmistauduttua silta avattiin uudelleen yleisön käyttöön helmikuussa 2002.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.