Mainos

JAS-järveen Ruotsissa

Ruotsin ilmavoimien JAS-hävittäjä syöksyi iltapäivällä Vänernjärveen Etelä-Ruotsissa. Ohjaaja pelastautui koneesta heittoistuimella, ja helikopteri poimi hänet myöhemmin Vänernistä. Juuri viime viikolla ilmoitettiin, että Etelä-Afrikka hankkii JAS-koneita. Etelä-Afrikka on ensimmäinen JAS-koneita tilannut ulkomaa. Ruotsin ilmavoimille JAS 39 Gripen -koneita on tilattu kaikkiaan yli 200.

JAS-koneilla on aiemmin sattunut vain kaksi onnettomuutta, mutta nämä onnettomuudet ovatkin sitten saaneet tavanomaista enemmän julkisuutta. Tämä johtuu turmaolojen dramaattisuudesta. JAS-koneen prototyyppi syöksyi maahan lennollaan 1989 tv-ryhmän seuratessa tapahtumaa. Toinen putoaminen sattui valmistajan, Saab-yhtiön, kannalta vielä huonommissa oloissa. Kone putosi 1993 keskelle Tukholmaa, kun kaupungissa vietettiin parhaillaan festivaalia, joka oli houkutellut satojatuhansia katselijoita paikalle.

Ruotsi on nykyisin yksi niitä harvoja maita, joka valmistaa itse sotilaskoneita. JAS on siksi Ruotsille arvovaltaprojekti - ja erittäin kallis ja kiistelty. Saab kaavailee koneen myymistä Etelä-Afrikan lisäksi myös Puolalle ja Tshekin tasavallalle. Tilauksia toivotaan myös Chilestä ja Itävallasta. Uusi turma ei ainakaan helpota Saabin myyntimiesten työtä.

Saabin mukaan JAS on ensimmäinen neljännen sukupolven monikäyttöhävittäjä, ts. se on samanaikaisesti torjunta-, rynnäkkö- ja tiedusteluhävittäjä. JAS-keskustelun laineet ovat käyneet korkeina Ruotsissa. Ruotsin asevoimia aiotaan supistaa puoleen nykyisestä, mutta ilmavoimat saa kaikki tilaamansa JAS-koneet, vaikka maavoimia ja merivoimia supistetaan rajusti. Maa- ja merivoimien entuudestaankin nyreä suhtautuminen JAS-koneisiin ei varmasti lienny uuden turman myötä.
(MTV3-STT-TT)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.