Mainos

"Kunniakumarrus" nousemassa laivaturman syyksi

Italian laivaturman syyksi on nousemassa riskialtis ajotapa. Viranomaiset kertovat, että onnettomuusalus noudatti paikallistapaa, jossa risteilyalus ajaa rannan läheltä näytöstarkoituksessa.

Tavan nimi on italiaksi inchino, joka on tarkoittaa suomeksi ns. "kunniakumarrusta". Kunniakumarruksessa risteilyalus ajaa pimeässä aivan läheltä satamakaupunkia kaikki valot päällä ja soittaa sumutorvea tervehtien saarelaisia. Näin teki myös turmalaiva.

- Se oli vaarallinen manööveri. Hän ajoi liian lähelle Giglion saarta, 150 metriä rannasta. Näyttää siltä, että on tavanomaista lähestyä saarta ja soittaa sireenejä, toteaa syyttäjä Francesco Verusio.

Costa Concordia teki viimeksi kunniakumarruksen ohiajaessaan viime elokuussa. Tämän jälkeen Giglion pormestari oli jopa kiittänyt komeasta näytöksestä. Tällä kertaa mentiin liian läheltä ja matkustajien loistelias risteilypäivällinen sai äkkilopun.

Laivan reitin tallentanut musta laatikko on parhaillaan tutkittavana.

Nyt pelastusmiehistöt ja sukeltajat haravoivat laivaa. Työ on vaikeaa kun alus on kyljellään, pimeä ja puoliupoksissa. Laivan hyteissä ja tiloissa voi vielä olla ilmataskuja joissa saattaa olla uhreja. Pelastustyöntekijät on etsineet kuumeisesti henkiinjääneitä hylystä, jota uhkaa vajoaminen syvyyksiin.

Costa Concordia-risteilijän karilleajon jäljiltä on kateissa ainakin 17 ihmistä.

Pelastusmiehistöt ovat löytäneet aluksesta tänään kolme henkiinjäänyttä. Viiden on vahvistettu kuolleen. Pidätettyä kapteenia epäillään henkirikoksista. Kapteeni puolestaan epäilee turman aiheuttajaksi kartoissa olleita epätarkkoja merkintöjä.

Rannikkovartioston mukaan kapteeni oli huomattuaan virheen kääntänyt keulan kohti läheisen saaren satamaa yrittäen pitää laivan mahdollisimman lähellä rannikkoa.

Ainakin sata ihmistä hyppäsi mereen ja ui saarelle. Rannan läheisyys auttoi siihen, että jättilaivan lähes kaikki matkustajat saatiin evakuoitua.

(MTV3)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.