Mainos

Medialailla pedataan Putinin uudelleenvalintaa?

Venäjän duumassa käsiteltävä lakiesitys ulkomaisen omistuksen rajoittamisesta venäläisessä mediassa saattaa tähdätä presidentti Vladimir Putinin voiton varmistamiseen seuraavissa presidentinvaaleissa.  

-Kyllä minä näkisin, että tämä on ainakin osasyy taustalla, arvioi tutkija Veera Laine Ulkopoliittisesta instituutista.  

Lakiesitys rajoittaisi ulkomaisen omistuksen 20 prosenttiin. Jos lakiesitys läpäisee duuman eli parlamentin alemman huoneen ja Putin allekirjoittaa sen, laki tulisi voimaan vuonna 2016 ja se sisältäisi siirtymäkauden helmikuuhun 2017 saakka.  

Ukrainan kriisiin käsittelyyn mediassa laki ei siten ehtisi, jollei kriisi jatku vuosia. Sen sijaan seuraavien presidentinvaalien alla se olisi voimassa. Vaalit on määrä pitää vuonna 2018.  

Edellisten vuonna 2012 pidettyjen vaalien jälkeen Putin joutui voimakkaan arvostelun kohteeksi, mikä heikensi väliaikaisesti hänen asemaansa. Putin tuskin jättää enää mitään sattuman varaan.  

Venäjän televisio on tiukasti Kremlin käsissä, mutta monet sanomalehdet suhtautuvat presidenttiin kriittisesti. Niiden joukossa on muun muassa talouslehti Vedomosti, jonka omistavat Sanoma, Financial Times ja The Wall Street Journal yhdessä.  

Sanomalla on Venäjällä myös lukuisia muita sanoma- ja aikakauslehtiä, jotka ovat myös yhteisyrityksiä.  

-Emme spekuloi lakiesityksen tarkoituksella. Seuraamme lakiesityksen etenemistä ja katsomme, mikä vaikutus sillä on, kertoo Sanoman konserniviestinnästä vastaava johtaja Robin Janszen.  

Sanoman irtautuminen Venäjältä on muutenkin todennäköistä, sillä toimintojen kerrottiin viime vuonna olevan strategisen tarkastelun kohteena.  
  
Valtava enemmistö  
  
Lakiesitys läpäisi tiistaina duuman ensimmäisen käsittelyn luvuin 434 puolesta ja yksi vastaan. Lakiesitys menee vielä duumassa toiseen ja kolmanteen käsittelyyn.  

Laine yhdistää lakiesityksen tänä vuonna käytyyn kamppailuun tiedonhallinnasta. Lakiesityksen puoltajien mukaan sen tarkoitus on nimenomaan puolustaa Venäjää informaatiosodassa länttä vastaan.  

Vedomostin ohella silmätikkuina ovat muun muassa saksalainen kustantamo Axel Springer, yhdysvaltalainen Hearst Media ja ruotsalainen ilmaisjakelulehti Metro.  

Sanoma on STT-Lehtikuvan suurin omistaja.  

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.