Mainos

Paljastiko tv-kanavien lipsahdus Venäjän salaisen ydintorpedon?

Kahdelle Kremlin tiukasti kontrolloimalle tv-kanavalle sattui ilmeisesti vahinko, kun ne näyttivät tv-kuvaa Venäjän salaisesta asesuunnitelmasta. 

Asiasta kertoo muun muassa The Guardian ja ABC. Ensimmäisenä Suomessa aiheesta kertoi Helsingin Sanomat

Suunnitelma liittyy torpedoon sijoitettavaan ydinaseeseen, joka ammutaan sukellusveneestä. Asejärjestelmän nimi on Status-6 ja sen on suunnitellut Pietarissa päämajaansa pitävä Rubin-niminen yhtiö. 

Kuva salaisesta suunnitelmasta näkyi useiden sekuntien ajan sekä NTV:n että Channel Onen tv-kuvassa. 

Saastuttaisi suuren alueen

Asiakirjan mukaan ase saastuttaisi laajoja alueita radioaktiivisella säteilyllä ja tekisi niistä sopimattomia taloudelliselle tai sotilaalliselle toiminnalle pitkäksi aikaa. 

Kyseessä olisi todennäköisesti niin sanottu likainen ydinase, joka levittää ympäristöön radioaktiivista säteilyä, mutta ei ole räjäytysvoimaltaan perinteisen ydinpommin veroinen. 

Kreml on myöntänyt, että suunnitelma päätyi julkisuuteen vahingossa. On epäselvää, miten lipsahdus pääsi tapahtumaan tiukasti kontrolloidulla kanavilla. 

On myös esitetty arvioita, että Venäjä vuosi suunnitelman tahallisesti julkisuuteen. 

– Tulevaisuudessa ryhdymme ennaltaehkäiseviin toimiin, jotta tällaista ei tapahdu uudestaan, presidentti Vladimir Putinin tiedottaja Dmitri Peskov sanoi toimittajille. 

Tv-lähetyksen aihe oli Putinin tapaaminen sotilasviranomaisten kanssa. Asiakirja näkyi kuvassa korkea-arvoisen sotilasviranomaisen kädessä. 

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.