Mainos

Pelastuslaitos Norjan tunnelipalosta: "Sellaista bensamäärää ei pysty sammuttamaan"

Helsingin pelastuslaitoksen viestintäpäällikkö Taisto Hakalan mukaan tunneleissa tapahtuvat tulipalot ovat aina hankalia ja vaarallisia.

Norjassa säiliöauto törmäsi tunnelin seinämään, ja pelastusviranomaisten mukaan tunnelissa on tapahtunut räjähdys. Säiliöautossa oli tiettävästi 16500 litraa bensiinilasti.

Paikallisten viranomaisten ja Norjan yleisradion NRK:n mukaan tunnelista on toistaiseksi poistunut 14 ihmistä, mukaan lukien kuljettaja. Kolme ihmistä on viety sairaalahoitoon savun hengittämisen vuoksi.

Helsingin pelastuslaitoksen viestintäpäällikkö Taisto Hakalan mukaan tunneleissa tapahtuvien onnettomuuksien pelastus- ja sammutustoimet ovat aina hankalia varsinkin syvällä tapahtuessaan. Norjan tunneli on yhteensä kaksi kilometriä pitkä ja kulkee 91 metrin matkan merenpinnan alapuolella.

– Eniten ratkaisee miten se, miten tunnelin rakennusvaiheessa on huomioitu pelastustoimiin tarkoitetut rakenteelliset ratkaisut kuten poistumistiet, Hakala kertoo.

Onnettomuuden arviointi ilman varmaa tietoa on hankalaa. Hakala kuitenkin muistuttaa, että samankaltainen vaikea tulipalo tapahtui myös Sveitsissä muutama vuosi sitten, ja siinäkin pelastus- ja sammutustöiden hoitaminen oli erittäin haastavaa. Suuren bensiini määrän sammuttaminen on käytännössä mahdotonta.

– Ei voida oikeastaan tehdä mitään muuta kuin estää lisävahinkoja ja keskittyä ihmisten pelastamiseen, noin suuren polttoainemäärän sammuttaminen vaatisi erillisiä sammutusjärjestelmiä jotka ovat suunniteltu juuri tämän kaltaisten palojen sammutukseen, Hakala jatkaa.

Tunnelin rakenteelliset ratkaisut vaikuttavat

Suurta roolia tilanteessa näyttelee myös itse palon kuumuus ja savun määrä. Jos savua, tai lämpöä ei saada ohjattua pois tunnelista, on pelastaminen entistä hankalampaa.

Hakala kuitenkin uskoo, että Norjassa on osattu huomioida rakennusvaiheessa kaikki oleellinen mahdollisia pelastustoimia varten, jolloin sammutus- ja pelastustoimet saadaan hoidettua helposti.

Esimerkiksi uudemmissa tunneleissa syöksy- ja pelastautumisreittejä on aina määrätyin välimatkoin, jolloin pelastautuminen ja pelastuslaitoksen toiminta on huomattavasti helpompaa. Hakala painottaakin, että Norjan viranomaisilla on varmasti kaikki tarvittavat tiedot ja taidot, jotta tilanne saadaan ratkaistua. 

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.