Mainos

Putin lakkauttaa Venäjän suurimman uutistoimiston

Venäjällä presidentti Vladimir Putin on myllertänyt valtiollista mediakenttää. Uutistoimisto Ria Novosti ja radioyhtiö Voice of Russia lakkautetaan ja liitetään osaksi Rossija Segodnja (Russia Today) -yhtiötä.

Putin antoi asiaa koskevan määräyksen tänään.

Putin on nimittänyt uuden mediajätin johtajaksi homovastaisista lausunnoista tunnetun tv-kasvon. Dmitri Kiseljov on myös avoimen kriittinen Yhdysvaltoja ja Venäjän oppositiota kohtaan.

Uuden mediajätin Rossija Segodnjan toivotaan välittävän tehokkaammin Venäjän johdon politiikkaa ulkomaille.  

Putinin hallinnon kansliapäällikkö Sergei Ivanov sanoo, että muutoksilla halutaan säästää rahaa ja tehostaa valtiollisen mediakentän toimintaa.

– Venäjällä on oma riippumaton politiikkansa ja se puolustaa vahvasti kansallisia etujaan: tätä on vaikea selittää maailmalle, mutta pystymme tekemään sen ja niin meidän on tehtävä, Ivanov sanoi toimittajille Ria Novostin mukaan.

Ria Novostin oman arvion mukaan järjestely viittaa valtiollisen valvonnan lisääntymiseen jo ennestään tiukasti valvotulla media-alalla.

Uuden mediajätin englanninkielinen nimi on Russia Today, mutta se on ilmeisesti eri asia kuin Kremlin rahoittama televisiokanava RT, alkuperäiseltä nimeltään Russia Today.

Ria Novosti on ollut Venäjän suurin uutistoimisto. Se perustettiin jo vuonna 1941.

 

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.