Mainos

Rengasvaurio mahdollinen alkusyy Concorde-turmalle

Ranskan oikeusviranomaiset ovat vahvistaneet, että 113 ihmisen kuolemaan johtanut Concorde-yliäänikoneen turma aiheutui moottoriviasta. Tutkimusten alkuvaiheet eivät vielä ole varmistaneet moottorihäiriön alkusyytä.

Concorden mustien laatikoiden tutkinta aloitettiin tänään. Lentokoneen mustaan laatikkoon tallentuvat lennon aikana ohjaamossa käydyt keskustelut. Ohjaamonauhoista ilmenee, että miehistö ei saanut vedettyä koneen laskutelinettä kunnolla sisään. Tämä voi olla merkki esimerkiksi renkaan räjähtämisestä, joka olisi vahingoittanut laskutelineen mekanismia. Koneen lentäjä ilmoitti ennen maahansyöksyä menettäneensä molemmat vasemmanpuoleiset moottorit.

Kiitoradan päästä kuvattu amatöörivideo osoittaa, että koneen koko vasen siipi oli tulimerenä heti nousun alussa. Vasemmassa olevaa kakkosmoottoria oli korjattu hetkeä ennen koneen lähtöä. Brittiläinen asiantuntija John Guntrip arvelee, että rikkoontuneen moottorin polttoaineletku saattoi olla poikki ja aiheutti räjähdysmäisen palon.

Moottorivikaa ei ole suoraan voitu yhdistää korjauksiin.
-Toistaiseksi ei tule kysymykseenkään epäillä korjaustyön laatua, sanoi Philippe Miot Air Francen ammattiosastosta. Myös Air Francen vanhempi toimihenkilö Franck de Bouq näki, ettei korjauksella välttämättä ollut yhteyttä moottorin pettämiseen.
-Se ei mielestäni ole kovin todennäköistä, koska viallinen moottori ei sinänsä vaaranna koneen nousua eikä laskua. Yhdessä tai kahdessa moottorissa on täytynyt olla jokin vakavampi ongelma, Bouq sanoi.

Vieras esine moottorissa?

Concorden hylky tulessa

Gilles Belliard lentomekaanikkojen ammattiyhdistyksestä esitti mahdollisina syinä esimerkiksi polttoainevuotoa tai linnun joutumista moottoriin. Myös Ranskan lehdistön haastattelemat asiantuntijat arvelivat tänään, että moottoriin olisi ajautunut vieras kohde, joka olisi aiheuttanut polttoaineputkien repeämisen.

Le Parisien -lehden mukaan kiitoradalta olisi löytynyt renkaanpalasia.
-Concorden rengas saattoi puhjeta, jolloin osia siitä saattoi joutua moottoriin, mikä olisi voinut aiheuttaa räjähdyksen, eräs nimettömänä pysytellyt Concorde-mekaanikko arvioi lehdessä. Pudonnut, 1974 rakennettu kone oli vanhin käytössä olevista Concordeista, joista sillä oli kuitenkin vähiten lentotunteja takanaan.

Uhreja muistettiin Ranskassa ja Saksassa


Kaikkien 113 uhrin ruumiit on saatu kuljettua pois onnettomuuspaikalta Gonessesta tutkintalaboratorioon Pariisiin, jossa tunnistaminen tehdään uhrien hampaiden tai DNA-näytteiden avulla. Muistojumalanpalvelus tuhoisan onnettomuuden uhreille pidettiin illalla Madeleinen kirkossa, Pariisin keskustassa. Tilaisuuteen osallistui paitsi uhrien omaisia, myös Saksan ulkoministerin Joschka Fischerin johtama valtuuskunta.

Charles de Gaullen lentokentältä lähtenyt Concorde syöksyi maahan pian nousunsa jälkeen eilen Pariisin lähellä. New Yorkiin menossa ollut kone syöksyi Gonessen kaupungin liepeillä olevaan hotelliin, jonka asukkaista neljä kuoli. Suurin osa matkustajista oli tilausmatkalla olevia saksalaisia, jotka olivat menossa Karibian-risteilylle.

Ranskan presidentti Jacques Chirac piti jo eilen muistotilaisuuden Gonessessa. Tilaisuuden jälkeen uhrien omaiset laskivat kukkia onnettomuuspaikan lähelle. Saksassa laskettiin tänään liput puolitankoon ja vietettiin virallista surupäivää onnettomuuden takia.

(MTV3-STT-AFP)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.