Mainos

Sananvapaus saapuu Zimbabween

Presidentti Robert Mugaben hallinto on hellittänyt otettaan Zimbabwen joukkoviestimistä. Tänään ilmoitettiin, että kuusi vuotta suljettuna ollut The Daily News saa jatkaa toimintaansa.

Lehti joutui viranomaisten silmätikuksi, sillä se kritisoi Mugabea avoimesti. Lehden toimittajia pidätettiin ja toimitusta pommitettiin, ennen kuin viranomaiset sulkivat suositun lehden kokonaan 2003.

Myös ulkomaisia medioita on alettu taas sietää. Britannian yleisradioyhtiö BBC ilmoitti eilen, että se palaa maahan. Zimbabwe kielsi yhtiöltä toiminnan maassa 2001.

Pienistä sananvapauden askelista huolimatta toimittajat ovat yhä tiukoilla Zimbabwessa. Toimittajat joutuvat helposti virkavallan hampaisiin, ja heiltä vaaditaan myös kovia lupamaksuja. Ulkomaisessa tiedotusvälineessä työskentely maksaa zimbabwelaisille toimittajalle jopa 3 000 euroa vuodessa.

(MTV3 - STT - AFP)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.