Mainos

Slushin maailmankiertue päättyi Nasdaqin kelloihin

Suomalainen kasvuyritystapahtuma Slush päätti maailmankiertueensa New Yorkiin myöhään eilen Suomen aikaan.

Yhdeksi Euroopan johtavaksi sijoittajatapahtumaksi kasvaneen Slushin kiertueen päättymisen kunniaksi suomalaiset kasvuyritykset pääsivät soittamaan Nasdaqin pörssin kelloja suorana Times Squarella.

Nasdaqin studion valoissa kaikuu laskenta kolmosesta nollaan. Slush ja mukana olevat kymmenkunta suomalaista kasvuyritystä kiljuvat riemusta, kun Nasdaqin pörssin sulkemiskello kilahtaa. Kelloa ei paina kuka tahansa, vaan Slushin pääjärjestäjä Miki Kuusi.

– Kyllä se vähän jännitti, kun peloteltiin, että pelkästään Nasdaqin nettisivuilla on miljoona live-katsojaa, Kuusela kertoo.

Pörssin sulkemisen jälkeen suomalaisporukka vietiin Times Squarelle valokuvattavaksi ja heille tarjottiin lasit sampanjaa.

– Muistan, kun olin ensimmäisen kerran täällä nuorena ja kävelin Times Squarella ajatellen, että ”vau, nämä kaikki vilkkuvat näytöt on ollut kaikissa elokuvissa”. Ja nyt katsoin meitä sieltä ruudulta, Kuusela sanoo hymyillen.

Kymmeniä maita

Slushin maailmankiertue päättyi New Yorkiin yli viidenkymmen maan kautta. Voittoa tavoittelematon yhteisö, Slush, hehkuu positiivista henkeä, harmaista talousnäkymistä ei ole tietoakaan.

– Me Suomessa tykätään mennä aina pahemman kautta. Amerikkalaisessa optimismissa olisi opittavaa, Kuusi sanoo.

Yhdysvaltoihin ja Piilaaksoon Slush on tehnyt vaikutuksen jo viime vuonna, mutta medianäkyvyyttä tarvitaan New Yorkissa kuulemma lisää.

– Isot mediat täällä kiinnostaa. Sen avulla saamme yhdysvaltalaista pääomaa yrityksille, Kuusi kertoo.

Nasdaqin jälkeen Slush järjesti internetin musiikkipalvelun Spotifyn toimistolla kahdensadan hengen tapahtuman, jossa kilpailevat kasvuyritykset kilpailivat lentolipuista ja majoituksista marraskuun Helsingin Slushin päätapahtumaan.

Voitto lämmitti brooklynilaista kasvuyritystä Surflabsia, joka on kehitellyt yhteydenpitoa helpottavan lisäosan älypuhelimelle, joka toimii bluetoothin avulla.

– Olemme innoissamme, että saamme tuoda pohjoismaalaisen keksinnön takaisin juurilleen, sanoo Karan Bhatia Surflabsista.

Bluetoothin keksi ruotsalainen Ericsson, jonka käyttöönotossa oli apuna muun muassa Nokia.

Bhatia ja Surflabsin perustajaa Vince Kohia pelotti kuitenkin hieman Suomen marraskuun kylmyys.

– Kuinka kylmä siellä? Onko todella kylmä? Meidän on hommattava talvitakit, sanoo Koh.

Slushin marraskuun Helsingin päätapahtumaan odotetaan yli 10 000 osallistujaa, 2500 yritystä, yli 80 eri maasta.

 

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.