Mainos

Suomalaismatkustaja: Liu'uimme pelastusveneellä mereen laivan kylkeä pitkin

Suomalaispariskunta Jan ja Ingalil Mosander olivat viettämässä iltaa Costa Concordian teatterisalongissa, kun voimakas jysähdys keskeytti heidän illanviettonsa.

– Ymmärsin heti, että olimme ajaneet karille. Pian tömähdyksen jälkeen valot alkoivat räpsyä ja laiva alkoi kallistua voimakkaasti. Laivan valtasi nopeasti täysi paniikki. Ihmiset huusivat ja itkivät. Erityisesti lapset olivat kauhuissaan, Jan Mosander sanoo.

Costa Concordian miehistöllä kesti yli kymmenen minuuttia ilmoittaa mitä on tapahtunut. Kuulutuksessa kerrottiin, että tilanne on hallinnassa ja, että heillä on ongelmia generaattoreiden kanssa.

– Kuulutus oli erikoinen. Kaikki ymmärsivät, että tilanne ei ole hallinnassa, koska laiva oli niin kallellaan, Mosander toteaa.

Pääosa Costa Concordian pelastusliiveistä sijaitsi matkustajien omissa hyteissä. Ihmiset joutuivat hakeutumaan hytteihinsä laivan ollessa voimakkaasti kallellaan.

– Jouduimme kiipeämään kolme kerrosta hyttiimme, mikä ei ollut helppoa, koska laiva oli niin kallellaan. Tuolloin huomasin, että maihin on vain parisataa metriä. Jos tilanne menee todella vakavaksi, niin pahimmassa tapauksessa voisimme yrittää uida maihin, Mosander sanoo.

– Laivan kuulutuksista huolimatta päätimme muiden ihmisten kanssa pyrkiä pelastusveneeseen. Silloin tuli vielä ilmoitus, että kaikki on kontrollissa.

Pelastusveneet liu'uttamalla vedenrajaan

– Pelastusveneeseen pyrki kaksinkertainen määrä ihmisiä, mitä siihen mahtui. Ihmiset olivat edelleen täysin paniikissa. Perheet pelkäsivät, että he joutuisivat eroon toisistaan, Mosander sanoo.

Kolmannen "kaikki kunnosssa"- viestin jälkeen tuli viimein evakuointi-ilmoitus, jossa kehotettiin nousemaan pelastusveneisiin ja evakuoimaan laiva.

–Laivan tiedottaminen oli täysi farssi, Mosander toteaa.

Koska risteilyalus oli niin voimakkaasti kyljellään, pelastusveneitä ei pystytty laskemaan vapaasti pohja edellä vedenrajaan. Pelastusveneet jouduttiinkin liu'uttamaan mereen laivan kylkeä pitkin.

– Olin hieman huolissani siitä, että liu'umme mereen liian jyrkästi ja joudumme veden varaan, Mosander toteaa.

Pelastusvene onnistuttiin kuitenkin laskemaan veteen ja matkustajat evakuoimaan pieneen Giglio Porton satamaan.

– Onneksi ilma oli kirkas ja tyyni. Ei tuullut yhtään, Mosander toteaa

Laivaturman syyksi on nousemassa riskialtis paikallinen inchino-tervehdys. Tervehdyksessä risteilyalus ajaa pimeässä aivan läheltä satamakaupunkia kaikki valot päällä ja soittaa sumutorvea tervehtien saarelaisia

– En ylipäätänsä ymmärrä miksi niin jättimäisen aluksen kapteeni ajoi näin lähellä maata. Nyt on tullut raportteja, että kapteeni morjenstaisi vanhaa kaveriaan. Kuulostaa täysin naurettavalta ja käsittämättömältä, Mosander sanoo.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.