Mainos

Turvajärjestelmä ei toiminut Saksan junaturmassa

Saksan viranomaiset selvittävät, johtuiko Baijerin junaturma teknisestä viasta vai inhimillisestä virheestä. Asiasta kertoo liikenneministeri Alexander Dobrindt.  

Ministerin mukaan nopeusrajoitus paikalla oli sata kilometriä tunnissa. Kuljettajat käyttivät samaa raidetta, mutta eivät ilmeisesti voineet nähdä vastaan tulevaa junaa kaarteen vuoksi.  

Dobrindtin mukaan raiteella on käytössä automaattinen jarrutusjärjestelmä, jonka olisi pitänyt estää onnettomuus. Järjestelmän pitäisi kytkeä jarrut päälle junassa, joka on väärässä kohdassa raidetta.

Tutkijat selvittävät nyt, miksi järjestelmä ei toiminut.   

Baijerin osavaltion sisäministerin Joachim Herrmannin mukaan junien oli tarkoitus ohittaa toisensa toisessa kohtaa raidetta.  

Etelä-Saksan Baijerissa tänä aamuna sattuneessa kahden junan törmäyksessä on kuollut ainakin 9. Kuolleiden joukossa ovat molempien junien kuljettajat. Loukkaantuneita on yli 100, joista poliisin mukaan 18 on vakavasti loukkaantuneita. Poliisin mukaan ainakin kaksi on yhä kateissa.   

Onnettomuus sattui Bad Aiblingin kaupungin lähellä, kun kaksi taajamajunaa törmäsi toisiinsa.  

Ministeri Dobrindt kuvaili onnettomuuspaikan oloja erittäin vaikeiksi pelastustyöntekijöille.   

Ulkoministeriön mukaan Saksan onnettomuusjunassa ei tämänhetkisten tietojen mukaan ollut suomalaisuhreja.  

Ministeriön viestinnästä kerrotaan, että myöskään tiedusteluja omaisilta ei ole tullut viranomaisille.  

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.