Mainos

Tutkimus: Isisin propaganda tähtää yhteinäisen kansakunnan luomiseen

Tuoreen tutkimuksen mukaan äärijärjestö Isis pyrkii nyt propagandallaan osoittamaan, että se on aito kansakunta.

Äärijärjestö Isis pyrkii järkyttävien väkivaltaisten tekojen ihannoimisen sijaan rakentamaan kuvaa toimivasta kansainvälisestä kansakunnasta. Näin sanoo lontoolaisen terrorismin vastaisen ajatushautomo Quilliamin tuore tutkimus, jossa analysoitiin Isisin yhdessä kuukaudessa tuottamia propagandajulkaisuja.

– Isis yhä markkinoi itseään raakalaismaisuudellaan, mutta äärimäisten väkivallantekojen kohdeyleisö on tarkoituksella aiempaa alueellisempi. Näyttää siltä, että kansainvälisen pahamaineisuuden vaaliminen on järjestölle nyt toissijaista, tutkimuksen raportissa kerrotaan.

Tutkimuksen mukaan propagandan päätavoite on sen sijaan luoda kuvaa toimivasta ja elinvoimaisesta kansakunnasta, joka elää useissa valtioissa. 

Valtava propagankoneisto

Tutkimuksen mukaan Isisin propagandasiipi tuotti kuukaudessa jopa noin 900 raporttia, lausuntoa, videota ja radio-ohjelmaa. Näistä yli puolet keskittyi kuvaamaan siviilien elämään Isisin hallitsemilla alueilla.

Laadullisen analyysin kohteena olleet propagandajulkaisut kerättiin viime kesänä sosiaalisesta mediasta. Aineisto koostui julkaisuista, jotka järjestön mukaan olivat selvästi peräisin Isisin propagandakoneistolta.

Quilliamin tutkimusjohtajan Haras Rafiqin mukaan Isis toimii mediayhtiön lailla. Tutkimuksen perusteella Isis tuottaa päivittäin lähes 40 propagandajulkaisua.

– Meidän täytyy ymmärtää, ettei ole olemassa ihmelääkettä, joka vapauttaa meidät Isisin tiedonjaon vallalta, Rafiq sanoo järjestön tiedotteessa.

– Isisin kalifi markkinoi itseään teollisin keinoin. Jos aiomme tuhota sen tuotemerkki, meidän täytyy ensin ymmärtää sen syvyydet.

 

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.