Mainos

Tutkintaraportti vahvistaa tahallisuuden: Lennonjohto yritti soittaa Germanwingsin koneeseen 11 kertaa

Tutkintaraportti maahan syöksyneen Germanwingsin viimeisistä vaiheista on karua luettavaa. Teon tahallisuudesta kertoo muun muassa se, että korkeuden säätö muuttui ”sekunnissa” 11 600 metristä 30 metriin.

Ranskalaisen onnettomuustutkintakeskuksen BEA:n raportissa käy ilmi, mitä Alpeilla maahan syöksyneen Germanwingsin turmakoneen ohjaamossa tapahtui ennen maahansyöksyä.

Tänään julkaistun raportin mukaan perämies Andreas Lubitz harjoitteli koneen lentokorkeuden laskua aiemmin samana päivänä lennolla Düsseldorfista Barcelonaan. Raportin mukaan 27-vuotias perämies asetti koneen lentokorkeuden 100 jalkaan eli noin 30 metriin sillä aikaa, kun pilotti oli pois ohjaamosta.

Tiedot selvisivät turmakoneen mustasta laatikosta. Muutokset eivät tuntuneet koneessa, sillä se oli jo tuolloin aloittanut laskeutumisen kohti Barcelonaa.

Korkeus muuttui sekunnissa 

Tutkintaraportti vahvistaa aiemman oletuksen, että Lubitz ohjasi koneen tahallaan vuoren seinään.

Saksalaisyhtiön kone lähti Barcelonasta kohti Düsseldorfia kello 9 aamulla. Kaikki sujui normaalisti. Lentoemäntä kävi ohjaamossa vartin nousun jälkeen - kolmikko jutteli Barcelonan pysähdyksestä.

Puolen tunnin kuluttua noususta pilotti poistui ohjaamosta ja Lubitz jäi ohjaamoon yksin. Raportti kertoo, että kello 9.30 koneen korkeuden säätö muuttui ”sekunnissa” 11 600 metristä 30 metriin.

Myös ilmavoimat yritti tavoittaa

Marseillesin lennonvalvonta yritti ottaa koneeseen yhteyttä 11 kertaa kolmella eri taajuudella. Lisäksi Ranskan ilmavoimat yritti tavoittaa koneen ohjaamoa. Mustan laatikon nauhoitteella soi myös ohjaamon summeri. Sisäpuhelin hälyttää kolmesti ja oven ulkopuolelta kuului koputusta ja avauspyyntöjä.  

Kello 9.40 koneen järjestelmä alkoi varoittaa maan lähestymisestä ja käski ohjaamaan koneen nousuun. Puolentoista minuutin päästä musta laatikko lakkasi nauhoittamasta.

Lääkärintodistuksessa huomautuksia

Raportin mukaan Anders Lubitz oli hoidettu masennuksen vuoksi. Vuonna 2009 kirjoitetussa lääkärintodistuksessa huomautettiin hänen tarvitsevan säännöllisiä lääkärintarkastuksia. Lubitzin viimeisin lääkärintodistus oli myönnetty vuoden 2014 heinäkuussa ja se oli voimassa tämän vuoden elokuuhun saakka.

Onnettomuustutkijoiden mukaan tapaus osoittaa, että jatkossa on pohdittava, miten lääkärin salassapitovelvollisuus ja lentoturvallisuus voidaan sovittaa yhteen. Lisäksi on selvitettävä, millainen lukitussysteemi on turvallinen ohjaamon ovessa. 

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.