Mainos

TV-pomo ei eroa sotapaniikkia herättäneen ohjelman takia

Vaikeuksissa oleva televisioaseman johtaja puolustaa sotapaniikkia synnyttänyttä televisio-ohjelmaa ja kieltäytyy eroamasta. Lauantaina Georgian televisiossa näytetty raportti kertoi, että Venäjä olisi hyökännyt Georgiaan ja maan presidentti Mihail Saakashvili olisi kuollut.

Raportin lähettäneen yksityisen Imedi -televisioaseman mukaan ”kyse oli siitä, mitä voisi tapahtua”. Johtaja Giorgi Arveladze pyytää anteeksi valeraportin aiheuttamaa järkytystä. Ohjelman tarkoituksena ei ollut levittää paniikkia vaan herättää keskustelua Georgian turvallisuusuhkista.

- Tarkoituksenamme oli avoimesti tuoda esille Moskovan suunnitelma kaikkine yksityiskohtineen.

Raportissa käytettiin elokuussa 2008 kuvattua materiaalia, missä näytetään venäläisjoukkojen tunkeutuminen Georgiaan ja pommi-iskuja ympäri maata. Georgia ja Venäjä kävivät lyhyen sodan vuonna 2008. Ennen ohjelmaa oli näytetty lyhyt varoitus, että ohjelma on simulaatio mahdollisista tapahtumista. Arveladze antaa ymmärtää, että on katsojien syy, jos he eivät ymmärtäneet ohjelman olevan lavastettu.

Paikallisten uutistoimistojen mukaan tv-raportti aiheutti laajamittaista paniikkia Georgiassa. Muun muassa hätäkeskuksiin soitettiin ennätysmäärä puheluita, joissa ilmoitettiin sydänkohtauksen saaneista ja pyörtyneistä ihmisistä. Viranomaisten mukaan kenenkään ei tiedetä kuitenkaan menehtyneen uutisoinnin seurauksena.

(MTV3 - AFP)

(13.03.2010)

(14.03.2010)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.