Mainos

TEM: Turun telakan kaupasta alustava yhteisymmärrys

Suomen valtio ja saksalainen telakkayhtiö Meyer Werft ovat päässeet korealaisen STX:n kanssa alustavaan yhteisymmärrykseen Turun telakan kaupan pääasiallisista ehdoista, kertoo työ- ja elinkeinoministeriö.   

TEM:n mukaan kauppaan liittyy kuitenkin vielä joukko avoimia kysymyksiä, jotka tulee ratkaista. Niitä ovat muun muassa sopimukset eri intressitahojen kanssa.  

Tavoitteena on, että ratkaisusta voitaisiin tiedottaa ensi viikon loppuun mennessä, TEM kertoo.  

– Neuvottelut jatkuvat intensiivisinä ja olemme luottavaisia sen suhteen, että niissä edetään lähipäivien aikana, toteavat elinkeinoministeri Jan Vapaavuori ja toimitusjohtaja Jan Meyer TEMin tiedotteessa. 

Saksalaisyhtiö vahvistaa tiedon

Telakkayhtiö Meyer Werftin tiedottajan Maria Kochin mukaan tahot ovat varautuneet kertomaan lisää neuvottelujen etenemisestä ensi viikolla. Lopullista päätöstä ei tuolloin välttämättä ole.   

Kochin mukaan omistusosuuksien jakaantumisesta valtion ja Meyer Werftin kesken ei ole vielä ollut puhetta.  

Valtio ja Meyer Werft vahvistivat toukokuun alkupuolella neuvottelevansa STX:n kanssa Turun telakan ostosta. Meyer Werft on risteilyaluksiin erikoistunut telakkayhtiö, joka operoi kahta telakkaa Pohjois-Saksassa.  

Alihankkijat mukaan?  

Merenkulkualan emeritusprofessori Jorma Taina arvelee, että TEMin tiedotteessa mainitut "eri intressitahot" voivat olla muita mukaan tulevia osakkaita.  

– Turun telakalla on ollut isohko ryhmä alihankkijoita, jotka ovat ilmoittaneet haluavansa tulla telakan osakkaiksi tarvittaessa, Taina sanoi STT:lle.  

Näitä alihankkijoita on noin 40–50. Joukossa on muun muassa laivan sisustusrakenteiden toimittajia.   

Taina huomauttaa, että sisustuselementtien hankkiminen esimerkiksi aluksen baari- ja tanssitiloihin muodostaa todellisuudessa suurimman osan laivan hinnasta. Ne maksavat paljon enemmän kuin runko.  

TEMin tiedotteen sanamuoto mahdollistaa Tainan mukaan kuitenkin minkä tulkinnan tahansa, eikä vielä takaa, että kaupat todella syntyvät.  

Suurin hierottava asia on rahoitusyhteistyö.  

– Laivat kun rakennetaan yleensä telakan eikä ostajan piikkiin. Rakennusvaihe pitää rahoittaa ulkopuolisella rahoituksella. Siinä esimerkiksi Finnvera on hyvin tärkeä.  

Taina muistuttaa, että Turun telakka menetti jo kaksi tilausta, kun STX ei ollut takuukelpoinen. Meyerillä ja Suomen valtiolla tätä ongelmaa ei pitäisi olla.  

Telakalla ei vielä riemuita  

 Turun telakan pääluottamusmies Jari Aalto kommentoi uutista vielä varovaisesti.  

– Tässä on oppinut vuosien varrella, että ennen kuin nimet ovat papereissa, ei paljon kannata kommentoida. Mutta hyvä näin, jos on yhteisymmärrys asiasta ja kauppa mahdollisesti toteutuu, Aalto sanoi STT:lle.  

Telakan toimihenkilöiden pääluottamusmies Osmo Salo piti henkilöstön kannalta erittäin positiivisena, että neuvottelut ovat edenneet tähän pisteeseen.  

– Epävarmuus, joka tähän asti on ollut, pikkaisen helpottaa, arvioi Salo Ammattiliitto Pron tiedotteessa.  

Turun telakan tilanne on tukala, sillä siellä on rakenteilla vain yksi TUI-Cruisesin risteilijä, joka luovutetaan tilaajalle ensi huhtikuussa.  

Telakalla on lomautettuina noin 350 työntekijää ja viitisenkymmentä toimihenkilöä.  

Turun Sanomien tietojen mukaan yhdysvaltalainen Norwegian Cruise Lines on tilaamassa Meyer Werftiltä kaksi alusta, joiden rakentaminen voisi tuoda töitä Turkuun. Turun valttina on, että siellä voidaan rakentaa isompia aluksia kuin Meyerin nykyisillä telakoilla Saksassa.  


Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.