Mainos

Työntekijöiden terveyttä vahditaan USA:ssa – "Laihdu tai tuplaan sairausvakuutusmaksusi"

Työnantajat ovat ryhtyneet vahtimaan yhä aktiivisemmin työntekijöidensä elämäntapoja Yhdysvalloissa.

Tapaus John: 59-vuotias teleyhtiötyöntekijä

59-vuotias John työskentelee losangelesilaisessa teleyhtiössä. Kolme vuotta sitten firma vaihtoi omistajaa. Uusi omistaja aloitti terveysohjelman, johon kuuluu täydellinen terveystarkastus veri- ja virtsakokeineen. Ohjelmasta kieltäytymisestä sakotetaan 2300 euroa vuodessa. Työntekijän on paljastettava tupakan ja alkoholin käyttö. Tupakanpolton myöntämisestä joutuu vieroituskurssille.

Johnilla havaittiin ylipainoa, korkea verenpaine ja kolesteroli. Hänen oli osallistuttava keskusteluryhmään, otettava terveellisten elämäntapojen nettikurssi ja sitouduttava pudottamaan painoa.

Johnin verenpaine ja kolesterolitaso ovatkin laskeneet. Mutta mies vihaa terveysohjelmaa ja sanoo, etteivät hänen henkilökohtaiset ominaisuutensa ole työnantajan asia.

Tapaus Jim: 68-vuotias bussikuski

68-vuotias Jim työskentelee bussikuskina Nashvillessa. Kaupungin työntekijät patistettiin päivän kestäneelle terveysseminaarille. Jos seminaariin ei olisi osallistunut, sairausvakuutusmaksu olisi kohonnut 300 eurolla vuodessa.

John on ylipainoinen ja hänellä on 2. tyypin diabetes. Terveystarkastuksessa ilmeni lisäksi miehen kärsivän uniapneasta. Bussikuskille annettiin CPAC-maski, jota hänen on käytettävä nukkuessaan. Laitteen käyttötiedot tallentuvat muistikortille, joka on aika ajoin näytettävä työpaikkalääkärille.

Jim sanoo, että hänen kättään väännettiin näihin toimenpiteisiin. Matkustajien hengestä vastuussa oleva kuski ymmärtää kuitenkin sen olevan kaikkien edun mukaista. 

Syynä on tietenkin raha: terve työntekijä on tuottavampi kuin sairasteleva. Myös terveydenhuoltouudistus, Obamacare, kannustaa ennaltaehkäisevään terveydenhoitoon.

Yhdysvalloissa työntekijä saa yleensä sairausvakuutuksensa työnantajalta. Kumpikin maksaa siitä osan. Terve henkilökunta alentaa työnantajan sairausvakuutusmaksuja, vähentää poissaoloja ja lisää tuottavuutta. Siksi yritysten terveysohjelmat ovatkin yleistyneet viime vuosina. Hiljattain yhdeksän suuryhtiötä, mukaanlukien Coca-Cola, Verizon ja Bank of America, ovat perustaneet yhteisen terveysneuvoston. 

Näiden, usein vakuutusyhtiöiden sponsoroimien ohjelmien keinovalikoimiin kuuluu muun muassa painonpudotus, tupakoinnin lopettaminen ja liikunnan lisääminen.

Apteekkiketjun terveyskampanja päätyi miljoonakorvauksiin

Jotkut yhtiöt ovat kuitenkin menneet terveyskampanjoissaan vähän liiankin pitkälle. Apteekkiketju CVS Pharmacy aloitti toissavuonna aggressiivisen kampanjan työntekijöidensä sairausvakuutusmenojen leikkaamiseksi.

Se tarjosi työntekijöille ”vapaaehtoista” terveystarkastusta ja elämäntapatiedustelua, joissa kysyttiin myös seksuaalisesta aktiivisuudesta. Jos työntekijä kieltäytyi tarjouksesta, palkasta vähennettiin 600 dollaria, eli 480 euroa vuodessa.

Yksi työntekijöistä veti CVS:n oikeuteen, josta kehkeytyi ryhmäkanne. Oikeus määräsi apteekkiketjun maksamaan työntekijöilleen miljoonakorvaukset terveystarkastuksiin huvenneesta työajasta.

Yleensä yritykset kannustavat terveempään elämään pikku palkinnoilla, kuten lahjakorteilla ja ilmaisilla kuntosali-jäsenyyksillä. Jos työntekijä ei saavuta tavoitteita – kuten jos vyötärö ei kutistu tarpeeksi - työnantaja voi rangaista tätä jopa puolta korkeammilla sairausvakuutusmaksuilla.

Yritysjohdoissa näitä terveysohjelmia luonnollisesti ylistetään. Vielä toistaiseksi ohjelmien tuomista säästöistä tai terveysvaikutuksista ei ole luotettavaa tutkimustietoa.



Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.