Mainos

Ukraina rukkasi lentokorkeuksia useamman kerran – muttei sulkenut ilmatilaa

Ukrainan ilmailuviranomaisten päätös olla sulkematta maan itäosan ilmatilaa ennen malesialaiskoneen alas ampumista herättää runsaasti kysymyksiä. Väitteitä BUK-ohjusjärjestelmistä Itä-Ukrainassa tihkui eri lähteistä jopa viikkoja ennen tragediaa.  

Trafin Eurocontrolilta saamien tietojen mukaan Ukraina rajoitti siviilikoneiden lentokorkeuksia Itä-Ukrainassa kahdesti ennen koneen putoamista. Jälkimmäinen rajoituksista tehtiin samana päivänä, kun Ukrainan tiedustelupalvelun mukaan kaksi separatistia keskusteli Youtube-videon perusteella ukrainalaisesta sotilaskoneesta, joka oli pudotettu yli kuuden kilometrin korkeudesta. Tämä ei onnistu olalta laukaistavilta ohjuksilla. Toinen separatisteista mainitsi myös, että heillä on nyt käytössään BUK-ohjusjärjestelmä, jolla koneita voidaan tiputtaa.  

Tiedustelupalvelun mukaan separatistit kävivät asiasta keskustelua myös koneen putoamispäivänä, jolloin he totesivat että BUK-järjestelmät on tuotu rajan yli.  

Venäläiset uutistoimistot uutisoivat jo kesäkuun lopussa, että separatistit olivat vallanneet ukrainalaisen tukikohdan, jossa oli BUK-ohjusjärjestelmiä. Ukraina on kuitenkin kiistänyt, että separatistit olisivat saaneet toimivia ohjuksia heiltä.  

Miljoonatulot   

Heinäkuun alussa Ukraina nosti vähimmäislentokorkeuden 26 000 jalkaan eli 7,9 kilometriin. Seuraavan kerran lentokorkeutta rukattiin kaksi viikkoa myöhemmin. Sen jälkeen siviilikoneiden täytyi lentää vähintään 32 000 jalassa eli 9,8 kilometrissä.   

Eurocontrolin mukaan malesialaiskone lensi 33 000 jalassa eli noin kymmenessä kilometrissä, kun se katosi tutkasta. BUK-järjestelmien kantama on pystysuunnassa 20 kilometriä.  

Trafin mukaan olisi tärkeää selvittää, millä perusteilla Ukraina teki päätökset lentokorkeuksien rajoittamisesta.  

Kun koneet lentävät toisen maan ilmatilassa, yhtiöiden pitää maksaa kyseiselle maalle navigointimaksu. Maksun suuruus riippuu koneen koosta ja siitä, kuinka pitkän matkan kone lentää ilmatilassa.   

STT ei onnistunut saamaan sunnuntaina tarkkaa tietoa siitä, kuinka paljon Ukraina saa navigointimaksuista vuosittain rahaa. Suuruusluokka on Trafin mukaan miljoonia.  

Yksi vaihtoehto voineekin olla se, että tulomenetykset ovat vaikuttaneet siihen, miksei Ukraina sulkenut maan itäosan ilmatilaa jo aiemmin.   

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.