Mainos

Uusi näkökulma mysteerikoneen tapaukseen: kapteenin tai miehistön itsemurha?

Samalla kun Malesia etsiin toistaiseksi tuloksetta viidettä päivää kadonnutta matkustajakonetta, on yksi mahdollinen turmansyy jäänyt vähemmälle huomiolle.

1970-luvulta lähtien tunnetaan kahdeksan lentokone-onnettomuutta joissa miehistön tahallinen toiminta ja lentokoneen paikallistamis- tai hallintalaitteiden poiskytkentä on saattanut johtaa koneen tuhoutumiseen. 

Toistaiseksi ei kuitenkaan ole mitään todisteita siitä, Malesian turmakoneen miehistö olisi toiminut tarkoituksellisesti.

Tässä neljä vakavinta:

- 31. lokakuuta 1999 Egypt Air'in lento 990, Boeing 767-koneella syöksyi mereen puoli tuntia lähdön jälkeen New Yorkista. Tutkinta ei johtanut turman selkeän syyn selviämiseen, mutta yksi tekijä oli "perämiehen toiminta lennon hallinnassa". Egyptin viranomaiset eivät hyväksyneet selitystä. 217 ihmistä menehtyi.

- 19. joulukuuta 1997 Silk Air-yhtiön lento 185 Jakartasta Indonesiassa Singaporeen syöksyi maahan matkalentokorkeudesta jyrkässä kulmassa sen jälkeen kun kone oli katkaissut yhteydet ja virran lentotallennusvälineistä. Viranomaiset eivät pystyneet selvittämään turman syytä, mutta myöhemmin kävi ilmi että kapteeni oli kärsinyt vakavia vastoinkäymisiä työelämässä ja taloudellisesti ennen onnettomuutta. Kone oli Boeing 737-tyyppinen ja turmassa menehtyi 104 ihmistä.

- 21. elokuuta 1994 44 ihmistä kuoli kun marokkolainen Royal Air Maroc -yhtiön kone syöksyi Atlas-vuoristoon pian nousu jälkeen Agadirista. Tutkinta viittasi siihen, että kapteeni oli sammuttanut automaattiohjauksen ja suunnannut koneen maahan tarkoituksellisesti. Marokon lentäjäliitto piti näyttöä riittämättömänä.

- 29. marraskuuta 2013 Afrikassa LAM-yhtiön lento 470 Embraer-koneella syöksyi jyrkässä kulmassa maahan Namibiassa matkalla Maputosta Luandaan. Alustava tutkinta osoitti, että turma oli tarkoituksellinen ja kapteeni oli tehnyt ohjausliikkeitä jotka johtivat siihen sen jälkeen kun perämies oli poistunut ohjaamosta.


(lähde: www.flightsafety.org)


Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.