Mainos

Uusi tekniikka saattaa pelastaa lentoliikenteen tuhkapilviltä

Lentoyhtiöt easyJet ja Nicarnica Aviation sekä lentokonevalmistaja Airbus kehittävät järjestelmää, joka havaitsisi säätutkan tavoin tuhkapilvet noin sadan kilometrin etäisyydeltä. Testin ensimmäisessä vaiheessa testaajat onnistuivat luomaan keinotekoisen tuhkapilven. 

Testiä varten luotiin vuoden 2010 tulivuorenpurkausta vastaavat olosuhteet. Islantilaisesta tuhkasta luotu tuhkapilvi oli halkaisijaltaan 2,8 kilometriä. Aluksi pilven näki testaajien mukaan paljaalla silmällä, mutta se hajosi nopeasti vaikeasti havaittavaksi.

Testissä uudella tekniikalla varustettu lentokone lensi kohti tuhkapilveä ja onnistui havaitsemaan ja mittaamaan pilven noin 60 kilometrin etäisyydeltä. 

- Olemme hyvin tyytyväisiä testin tulokseen. Ratkaisun löytäminen on olennaista, jotta emme enää joudu todistamaan kevään 2010 tilannetta - lentojen loppumista Euroopassa useiksi päiviksi, kommentoi easyJetin tekninen johtaja Ian Davies yhtiöiden tiedotteessa.

Vuoden 2010 tuhkapilvestä jättitappiot 

Vuonna 2010 Islannissa purkautui Eyjafjallajökullin tulivuori. Euroopan lentoliikenne meni sekaisin useiksi päiviksi, kun tulivuori syöksi tuhkaa korkealle ilmakehään useiden päivien ajan. Yli 100 000 lentoa jouduttiin perumaan, mikä aiheutti ilmailulle lähes kahden miljardin euron tappiot.

Vastaavanlaiset tulivuorenpurkaukset ja tuhkapilvet ovat todennäköisiä tulevaisuudessakin.

- Räjähdysmäisiä purkauksia tapahtuu Islannissa keskimäärin joka viides vuosi. Kun tuuli puhaltaa luoteesta, tuhka leviää kohti Eurooppaa, kuten Eyjafjallajökullin purkauksessa. Islannin kaksi aktiivisinta tulivuorta, Hekla ja Katla, eivät ole purkaantuneet pitkään aikaan, joten niiden voidaan katsoa olevan valmiita purkautumaan. Milloin ja missä seuraava purkaus tapahtuu, on mahdotonta ennustaa. Varmaa on, että purkaus tulee, Magnús Tumi Gudmundsson Islannin geotieteiden instituutista kertoo.

EasyJet aikoo jatkaa nyt itsenäisesti tuhkapilven tunnistavan järjestelmän kehittämistä. Yhtiön mukaan se aikoo asentaa järjestelmän useisiin käytössä oleviin lentokoneisiinsa vuoden 2014 loppuun mennessä.

 

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.