Mainos

Väärä lentokorkeus varmistumassa Saksan turman syyksi

Venäläisen matkustajakoneen ja saksalaisen rahtikoneen törmäyksen syyksi on varmistumassa venäläiskoneen väärä lentokorkeus. Yöllisessä törmäyksessä kuoli ainakin 71 ihmistä.

Yhteensä 71 ihmistä sai surmansa venäläisen matkustajakoneen törmättyä varhain tänään rahtikoneeseen Etelä-Saksassa. Matkustajakoneen uhrit olivat venäläisiä, suurin osa heistä Espanjaan lomalle matkalla olleita lapsia ja nuoria. Myös rahtikoneen molemmat miehistönjäsenet, britti ja kanadalainen, kuolivat.

Lentokoneet törmäsivät toisiinsa berlingenin yllä ja syöksyivät sen jälkeen Bodenjärven pohjoispuolelle Baden-Württembergiin Saksan ja Sveitsin rajalla . Viranomaisten mukaan Tupolevin kaikki 57 matkustajaa ja 12 miehistön jäsentä olivat venäläisiä. Moskovasta lähteneen Bashkirian Airlinesin tilauslennon määränpää oli Barcelona Espanjassa.

Matkustajista 52 oli Bashkortostanista Uralvuorten eteläosasta kotoisin olevia lapsia ja nuoria, jotka olivat voittaneet matkan hyvän koulumenestyksen vuoksi. He olivat myöhästyneet alkuperäiseltä jatkolennoltaan Moskovasta, ja lentoyhtiö oli järjestänyt heille tilauslennon.

Pikakuljetuspalveluja myyvän DHL Worldwide Express -yhtiön rahtikone oli menossa Bahrainista Pohjois-Italian kautta Brysseliin. Koneiden ja uhrien jäännökset levisivät 30 kilometrin laajuiselle alueelle Etelä-Saksassa. Iltaan mennessä oli löydetty 26 ihmisen ruumiit. Myös molempien koneiden lentotietotallentimet, ns. mustat laatikot, löytyivät. Useat rakennukset, muiden muassa koulu ja maatila, syttyivät tuleen koneiden putoamispaikalla. Viranomaisten mukaan rakennuksissa ei ollut onnettomuushetkellä ihmisiä.

Matkustajakone ei reagoinut varoituksiin

Sveitsin lennonjohtajien mukaan seitsemän vuoden ikäinen Tupolev 154 -matkustajakone ei vastannut toistuviin varoituksiin, joissa sitä kehotettiin laskemaan lentokorkeutta. Lennonjohdon edustajan mukaan ensimmäinen varoitus annettiin "runsas minuutti" ennen törmäystä ja lentäjä reagoi vasta kolmanteen varoitukseen. Hidastelun seurauksena sekä Tupolev että rahtikone Boeing 757 laskivat samanaikaisesti korkeuttaan ja törmäsivät toisiinsa. Rahtikone muutti kurssiaan lentokoneen automaattisen hälytysjärjestelmän ohjeiden mukaisesti.

Sveitsin lennonjohdon mukaan yhteentörmäystä ei olisi tapahtunut, jos rahtikone olisi pitänyt kiinni lentokorkeudestaan. Kone oli siirtynyt Sveitsin lennonjohdon alaisuuteen viisi minuuttia ennen törmäystä. Saksan lentoturmatutkintaelimen BFU:n mukaan Tupolevin ohjaaja ei reagoinut ensimmäiseen varoitukseen, jossa kehotettiin alentamaan lentokorkeutta. Ohjaaja vastasi vasta toiseen varoitukseen ja alkoi laskeutua 25 sekuntia ennen törmäystä. BFU tutkii edelleen, miksi myös Boeing-rahtikoneen törmäyksenestojärjestelmä kehotti alentamaan korkeutta.

Venäläisyhtiö syytti lennonjohtoa

Bashkirian Airlinesin edustajat torjuivat tiedot, joiden mukaan sen lentäjät eivät olisi noudattaneet saamiaan ohjeita. Lennon valvontahuoneessa oli törmäyksen tapahtumahetkellä töissä vain yksi ihminen. Sveitsiläiset kuitenkin kiistävät epäilyt väärästä toiminnasta.

- Minun versioni on, että syy on lennonjohtajien, sanoi venäläisyhtiön pääjohtaja Nikolai Odegov toimittajille Moskovan Domodedovon lentokentällä. Odegov viittasi myös aiempiin venäläistietoihin, joiden mukaan venäläiskoneen lentäjät olivat hyvin kokeneita ja puhuivat englantia hyvin. Bashkirian Airlines on yksi lukuisista pienyhtiöistä, jotka perustettiin Aeroflot-lentoyhtiön raunioille Neuvostoliiton hajottua.

Ilmailulaitoksen Nyberg: Lento-onnettomuus monen tekijän summa

Etelä-Saksassa tapahtunut lento-onnettomuus oli Ilmailulaitoksen apulaisosastopäällikön Matts Anders Nybergin mukaan äärimmäisen harvinainen laatuaan. -Edellisen kerran vastaavanlainen onnettomuus tapahtui Jugoslaviassa 1970-luvun alussa, Nyberg kertaa.

Tänään toisiinsa törmänneet Tupolev 154-matkustajakone ja rahtia kuljettanut Boing 757 olivat joutuneet samalle korkeudelle ja kurssille Sveitsin lennonjohdon ohjeista huolimatta. Ohjeiden mukaan koneiden väliin olisi pitänyt jäädä reilusti väliä. -Samalla korkeudella sivusuunnassa porrastusminimi on vähintään kuudesta yhdeksään kilometriä riippuen lennonjohdon tutkajärjestelmästä. Korkeussuunnassa eroa on oltava vähintään 300 metriä, Nyberg sanoo.

Lentokoneiden törmäykset eivät kuitenkaan ole täysin harvinaisia. Törmäyksiä sattuu yleensä pienemmille koneille nousuissa ja laskuissa. Matkakorkeudella pienkoneidenkin onnettomuudet ovat harvinaisia.

Onnettomuuden syytä Nyberg ei osaa edes veikkailla. -Syitä on monia, sillä tässä on kyse on teknisten järjestelmien, pilottien, lennonjohdon ja muiden taustahenkilöiden yhteistyöstä. Vastaus saadaan vasta, kun kaikki tutkimukset on tehty, hän sanoo. Nyberg kuitenkin tyrmää ajatuksen, että syy onnettomuuteen olisi voinut olla kutsuihin vastaamatta jättäneen venäläiskoneen miehistön englannin kielen taidossa. -Ilmailukieli on kaikkialla maailmassa englanti. Tämänhetkisten tietojen mukaan venäläiskonetta lensi kokenut miehistö, joten kommunikoinnissa tuskin on ollut vikaa, Nyberg toteaa.

(MTV3-Reuters-STT-DPA-AFP)

(Kymmenen uutiset 02.07.2002).

(Kymmenen uutiset 02.07.2002).

(Seitsemän uutiset 02.07.2002).

Suomalaiset asiantuntijat arvioivat, että yhtä ainoaa syytä onnettomuudelle on mahdotonta antaa.

(Kymmenen uutiset 02.07.2002).

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.