Mainos

Washingtonin turman syyksi epäillään tietokonevikaa

Washington DC:n metroturman yhdeksi syyksi epäillään tietokonevikaa. Tietokoneet valvovat junien vauhtia, jarruttamista ja etäisyyttä toisistaan, eikä järjestelmässä pitäisi tapahtua häiriöitä.

- Ei näytä siltä, että surmansa saanut kuljettaja olisi painanut hätäjarrua. Sitä vartenhan junassa on ohjaaja. Hänen olisi pitänyt tehdä jotakin, arvioi Washington Post -lehden haastattelema turvallisuusasiantuntija.

Kuolleiden määrä nousi yhdeksään, kun tuhoutuneista vaunuista löydettiin vielä kaksi ruumista. Loukkaantuneita oli lähes 80.

Suomalaisia ei ollut illan tietojen mukaan uhrien joukossa, mutta selvitykset olivat edelleen käynnissä. Myös onnettomuuspaikan raivaus oli kesken.

Juna törmäsi kovassa vauhdissa toiseen, pysähdyksissä olleeseen junaan maanpäällisellä rataosuudella Fort Tottenin ja Takoman asemien välissä lähellä Marylandin rajaa. Molemmat junat olivat menossa etelään kohti keskusta-aluetta. Kummassakin oli kuusi vaunua.

Pääkaupungin pormestari Adrian Fenty sanoi, että kahden loukkaantuneen tila oli hengenvaarallinen. Useat olivat sokissa.

"Ajattelin heti Lontoon pommi-iskua"

- Olin siinä paikallaan odottaneessa junassa. Luulin aluksi, että se oli räjähdys, ja ajattelin heti Lontoon metron pommi-iskua. Savua ja tomua oli kaikkialla, kuvaili vammoitta selvinnyt Abra Jeffers.

Liikkeellä olleessa junassa istunut Jody Wickett kertoi puolestaan paiskautuneensa paikaltaan.

- Ensin tuntui vain tömähdys ja sitten viittä tai kymmentä sekuntia myöhemmin tuli äkkipysähdys, hän kertasi uutiskanava CNN:lle.

- Yritin mennä auttamaan muita. Ihmisiä oli jumissa kahdessa vaunussa. Yritimme saada heitä ulos ja raahata romua pois tieltä sen verran mitä pystyimme.

Onnettomuustutkijat kertoivat, että Washingtonin metron turvallisuuden parantamista on vaadittu vuodesta toiseen mutta juuri mitään ei ole tehty. Vanhentunutta kalustoa olisi pitänyt vaihtaa uuteen tai ainakin korjata vastaamaan suosituksia.

Washington Post -lehden mukaan edellinen läheltä piti -tilanne sattui kesäkuussa 2005. Junan kuljettaja huomasi ajavansa vaarallisen lähelle toista junaa, vaikka järjestelmän mukaan reitin piti olla auki. Hän ehti kuitenkin painaa jarrua ajoissa.

(MTV3-STT-AFP-Reuters)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.