Mainos

Yli 150 vuoden turistiperinne päätökseen: Hevosajeluista ilmiriita New Yorkissa

Maailmankuulut hevosajelut kuumentavat tunteita New Yorkissa, jossa ammattiaan puolustavat ajurit taistelevat eläinaktivisteja vastaan. Mukaan kampanjointiin on lähtenyt myös joukko Hollywood-julkkiksia.

New Yorkin pormestariksi tammikuussa valittu Bill de Blasio määräsi Manhattanin Keskuspuiston kuuluisat hevosajelut lopetettavaksi, mutta suunnitelma hyytyi elinkeinoaan suojelevien ajureiden vastustukseen. Ajurit saivat sittemmin vastaansa eläinaktivistit ja raivoisaa kiistaa käydään Manhattanin kaduilla nyt päivittäin.

Aktivistien sekä pormestarin mukaan hevoset eivät vuoden 2014 Manhattanille kuulu. Järjestöt sanovat toiminnan olevan eläinrääkkäystä: vilkkaan liikenteen seassa kärryjä vetävät hevoset ovat säikkyjä ja siten alttiita vakaville onnettomuuksille. Myös hevosten elinolosuhteita keskellä Manhattania sijaitsevassa tallirakennuksessa on kritisoitu äänekkäästi.

Ajureiden ammattiyhdistys sen sijaan vannoo noudattavansa kaikkia sääntöjä: hevoset hoidetaan hyvin. Päivän jälkeen työläiset saavat levätä rauhassa puhtaissa karsinoissa ja laki takaa hevosille viiden viikon vuosittaisen laidunloman.

Alec Baldwin ja Liam Neeson napit vastakkain

Puolensa ovat valinneet myös monet julkkikset. Näyttelijä ja eläinsuojelujärjestö Petan aktivisti Alec Baldwin on äänekkäästi vaatinut hevosten poistamista katukuvasta.

– Ne ovat kidutuskärryjä. Hevoset kuuluvat laitumille, Baldwin totesi tiedotteessaan huhtikuussa.

Baldwinin vastapelurina on sen sijaan päivittäin Keskuspuistossa lenkkeilevä kollega Liam Neeson.

– Hevoset ovat osa tämän kaupungin historiaa. Niistä pidetään hyvää huolta, Neeson kertoi toimittajille keskustan tallissa järjestämässään tiedotustilaisuudessa.

Tilanne yltyi dramaattiseksi huhtikuun lopulla, kun Spartacus-hevonen säikähti liian lähelle ajanutta bussia, kaatui kärryineen kadulle ja loukkaantui. Mielenosoituksia on nyt järjestetty lähes päivittäin ja toiminnan lopettamista vaaditaan välittömästi.

Kuljettajat huolissaan työnsä puolesta

– Se onnettomuus oli sekava tilanne, mutta silkkaa liioittelua, yksi ajureista kommentoi MTV Uutisille Keskuspuistossa.

Mies ei halua nimeään julkisuuteen, sillä aktivistien kuljettajiin kohdistama raivo huolestuttaa.

– Spartacus ei loukkaantunut vakavasti ja voi erittäin hyvin. Kuten muutkin hevosemme. Työhevoset eivät ole koiria ja meitä suututtaa, kuinka tätä jaloa, voimakasta eläintä verrataan lemmikkiin, ajuri toteaa.

Hevosajelutoiminta on monelle ainoa tulonlähde. Mikäli de Blasion suunnitelma toteutuu, kuljettajat jäävät työttömiksi.

– Perheeni on ollut alalla jo kolme vuosikymmentä. Tilanne on pelottava, sillä omalla kohdallani meitä jää työttömäksi kokonainen suku.

Pormestari de Blasion mielestä huoli on turha: eläimet korvataan ympäristöystävällisillä sähkökärryillä, joita ajavat nykyiset hevoskuskit.

Ikähuijauksia ja vakavia sairauksia

Ajureiden työttömyys ei sen sijaan ole hevosten oikeuksia puolustavan Coalition to Ban Horse-Drawn Carriages -järjestön päällimmäinen huoli. Puheenjohtaja Elizabeth Forel sanoo Spartacuksen olevan vain yksi monista Manhattanin vilkkaassa liikenteessä kärsivistä hevosista.

– Esimerkiksi Charlie tuli maatilalta kaupunkiin kärryhevoseksi, kuoli muutaman viikon kuluttua keskellä katua. Kävi ilmi, että hevonen oli vakavasti sairas, eikä kukaan huomannut sitä. Smoothie sen sijaan panikoi liikenteessä ja kuoli jalkakäytävälle sotkeuduttuaan omaan kärryynsä, Forel luettelee.

Tuorein tapaus on sairas, 22-vuotias Ceasar-hevonen, jolle eläinlääkäri ei Forelin mukaan antanut työlupaa. Ceasarin omistaja Frank Luo kuitenkin väärensi eläimelle 10 vuotta nuoremman Carsen-hevosen kilvet.

Forelin mukaan Ceasarin tapaus ei ole ainoa. Kuljettajilla ei ole tarvittavaa asiantuntemusta hevosista, eivätkä he siten osaa ennakoida eläimen käytöstä tai sen arvioida sen kuntoa. Kärryhevosen voi ostaa muutamalla tuhannella dollarilla ja lupa irtoaa 25 dollarilla (18 eurolla). Järjestöt kehottavatkin turisteja varovaisuuteen: ajelu on houkutteleva, mutta kyseessä on raaka, vaarallinen bisnes.

– Hevonen kärsii, se ei kuulu kaupunkiin. Sen ei pitäisi joutua päivittäin kävelemään kovalla asfaltilla liikenteen seassa, hengittää saasteita eikä työskennellä New Yorkin äärimmäisissä sääolosuhteissa, Forel toteaa.

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.