Mainos

Yli 80 lasta kuollut myrkkylääkkeeseen Nigeriassa

Ainakin 84 lasta on kuollut ja 111 sairastunut vakavasti syötyään myrkyllistä lastenlääkettä, kertoo Nigerian terveysministeri.

Lääkkeessä on ollut myrkyllistä dietyleeniglykolia. Britannian yleisradioyhtiö BBC:n mukaan lääkkeestä on löydetty moottorin jäähdytysnestettä. Myrkky on aiheuttanut munuaisten vajaatoimintaa ja elimien lamautumista.

Kuolleet ovat olleet iältään kahden ja seitsemän vuoden välillä.

Ensimmäinen myrkytystapaus tuli ilmi jo marraskuussa. Lasten oireita olivat oksentelu, kuume ja ulostusongelmat.

My Pikin -lääkettä on vedetty pois markkinoilta ja sen jakeluun osallistuneita tahoja on pidätetty. Maan suurimmassa kaupungissa Lagosissa sijaitseva tehdas on suljettu.

Pilaantuneet, myrkylliset ja valelääkkeet ovat jo pitkään olleet ongelma Afrikan väkirikkaimmassa valtiossa, vaikka viranomaiset ovat yrittäneet kitkeä ongelmaa esimerkiksi ratsioin.

(MTV3-Reuters)

Osallistu keskusteluun

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.